Wednesday, April 25, 2012

Chapter 1

saya mulakan dengan cuti hujung tahun saya bersama dengan family...
As u all know, (as I have shared this before)...due brsalin saya adalah pada 16 Jan 2012..tetapi orang tua2 kata..anak pertama ni susah nak jangka..especially boy..biasanya akan keluar lebih awal daripada jangkaan bersalin..katanya lah...
So imagine di hujung tahun mau dekat2 Krismas..ramai pula makcik2 pakcik2 saya yang datang jumpa akan cakap begini 'sa rasa kau akan bersalin entah2 krismas ni kali'...mungkin sebab saiz perut saya ketika itu boleh kata seperti menunggu hari saja...dalam hati saya senyum saja...saya kalo boleh minta2lah anak saya lahir tahun 2012...antara reason yang trkuat dalam hati saya ialah..saya masih gementar...
apa terjadi..pada malam selepas krismas di church..saya mengalami sesak nafas sehingga saya menjadi sangat takut dan seperti mau mati..tambah lagi saya batuk + selesema...imagine sakit mcm tu di bulan ke-9...otw p hospital tu...dalam hati saya bercakap..mungkin kalau ada apa2 jadi sama saya..ceaser sajalah ni...lebih baik daripada anak saya terjadi sstu yg tidak diingini...
so what happened..at 3 o'clock in the morning, my father, my sis and I rushed to hospital Kudat..
terus saja saya kena tahan memandangkan doktor yg brtugas nampak buku pink saya ...saya suda bulan ke-9..masuk wad...terus disuruh makan pil vitamin..asid folik..ion tablet and vitamin B..
imagine saya ditahan 3 hari di wad bersalin...saya jadi ngeri duduk 3 hari dalam tu..dengan malam pertama saja saya suda mendengar erangan kesakitan ibu bersalin..bergegar hati saya..tidak dapat tidur...tapi yg bestnya saya dengar suara kesakitan tu tidak lama terus dengar suara baby menangis...wah dalam hati saya mesti lega si ibu tu...mcm manalah saya nanti...
so within 3 days tu, saya diperhatikan doktor..balik2 ditanya sama ada ada sakit perut ka...saya reply doktor tu..tiada..heartbeat baby masa tu pun ok..cuma apa yang terjadi dengan saya adalah saya kekurangan darah...check Hb level sy masa tu cuma 7.dan sangat tidak bagus utk ibu yang sedang menunggu waktu bersalin...so the nurse bagi saya semua pil ion tu..hari kedua check lagi baru naik 8. Hati saya suda meronta2 mau keluar...naluri saya kuat mengatakan saya belum waktunya bersalin..dan saya betul2 tidak suka tinggal lama2 di wad...doktor cakap tunggu hari ketiga..mungkin kena tambah darah dan kalau suda ok saya boleh keluar...
so malam hari kedua, saya kena tambah darah 1 pain(x tau eja)...entah darah siapa2lah tu...tapi prosedur doktor darah ganti darah..so in order saya terima darah saya perlu ganti darah yg didermakan kepada saya..ni pun jadi issue juga masa tu...sebabnya...bapa saya x dpt menderma gara2 masa dicheck macam tinggi tekanan darah bapa saya..so reject...mama saya x boleh sebab dia pernah buat pembedahan so tidak dinasihatkan...adik saya pula baru juga derma darah..my sister pula datang haid...dan the only my hope ketika itu adalah husband saya yg ada d KK masa tu...tapi masa tu saya merajuk dgn husband saya sebab dia lambat datang jenguk saya di wad...tapi at the end husband saya datang dan kasi darahnya demi saya...
dan prosesnya sangat menyakitkan saya...kena jarum tiada masalah tapi menunggu habis 1 pain sepertinya tunggu 1 tahun...sudahlah perut besar mau terkencing pula kena usung benda alah tu...dalam hati sempat bermuhasabah..salahkan diri sebab tidak paksa diri makan itu ion tablet..nah suda terima darah orang asing...I just hope darah yg sekarang ni...oklah...huhuh
so petang hari ketiga, check again my hb naik 9 saja..tapi oklah saya dibenarkan keluar..dan saya sangat happy..dan dari situ saya usahakan diri saya makan pil vitamin yg diberikan...
so moral of the story adalah...makan ubat...

No comments:

A decision to make... is it for better or worse?

Sekarang tengah hot itu Korean drama "While you were sleeping'.. lakonan Lee Jong Suk (LJS) dan Bae Suzy (BS). Sedikit penceritaan ...