Wednesday, April 25, 2012

Chapter 2 - The Arrival

Lucu bila saya ingat balik pasal mau deliver ni...

al-kisahnya mula macam ni...

husband saya suda ambil cuti rehat starting 10 of jan..sebab kami timbang2 due date 16 jan..so 1st baby ni mmg di luar jangkaan..could be awal could be lambat...

sekali sampai 15 hb, still belum ada tanda2 sakit perut, keluar lendir darah jauh sekali lah air ketuban...

so nurse sudah cakap kalau on the 16 belum deliver pergi scan jumpa doktor.

jadi on the 16th saya and husband seek the doctor.

scan punya scan baby sihat...berat suda menjangkau 3.6kg masa tu...doktor cakap 'sabar kau anytime ja akan bersalin masih belum overdue ni'..katanya...

pada hal, saya mulai rasa sakit2 macam period pain start mau otw ke hosp masa tu, cuma saya kan teda pengalaman so saya abaikan saja since sakit dia masih boleh ditanggung...

wktu lunch saya sempat melantak snack plate KFC. Tapi mungkin suda terlampau kenyang atau sakit period pain tu makin kerap, saya suda hilang selera makan. Sampai rumah tengah hari saya suda macam rasa lemah2...banyak baring...lepas tu sakit perut tu makin kerap...menjelang petang jam 5 macam tu..semakin kerap..masa ni saya mulai perhatikan jam...every 5 min suda konsisten sakit perut saya..tapi saya masih boleh senyum..sebab rasa sakit masih boleh ditanggung...

sampailah mau dekat jam 7 saya suda tidak tahan..sebab saya rasa saya macam akan beranak...saya bagitau husband....

sampai hospital kudat jam 730pm, langsung check bukaan rahim..suda 4cm...nurse tu bilang 'sama ada malam atau subuh saya akan beranak'....since dari tengah hari belum makan...husband dgn bapa saya p tapau nasi ayam dulu sama saya...tho saya tidak selera sangat tapi saya ingat saya perlu tenaga utk push so saya paksakan diri makan..tapi hanya 3 suap..saya berhenti..sakitnya YA AMPUN sakit sangat...

dekat jam 1030mlm after saya berputar2 d tilam sa minta check lagi bukaan rahim..tapi baru 7cm...tapi mmg sakitlah...

jam 11 saya suda tidak tahan saya minta juga masuk labor room...kesakitan dia macam saya rasa orang hilang akal sudah...every time contraction datang saya melompat2(dalam keadaan duduk d katil) sebab pinggang saya sakit sangat...saya tidak boleh baring sb saya rasa boleh pengsan...pas tu sebab saya pandai sendiri saya mulai teran2 (abis tu nurse pun cakap mungkin kau boleh teran2 suda sikit) masa tu belum pun 10cm...tapi sebab nurse tu sudah pecah air ketuban saya..lagi LUAR BIASA sakit dia...

menunggu 10cm...memang perlukan SEMANGAT KUAT..FIKIRAN KENA KUAT....saya sampai recite Mazmur 23..daripada tidak hafal jadi hafal terus (uppp only a few para..hehehe)..lepas tu sampai berbahasa roh...each time sakit...saya bagi tau diri saya..sabar renny..mesti finishing well..sakit ni bagus renny soon kau akan jumpa anak lelaki kau...itulah yang saya ulang2 ingatkan diri saya...

bila time kena push...o ya saya bersalin tiada doktor..semua nurse..tapi nurse kudat profesional sudah kira otai sudahlah bab2 deliver baby ni...kalau salin normal biasanya nurse saja handle..unless need to ceaser...so saya kan x tau push macam mana tapi itu nurse sangat bagus dengan saya...siap bagi instruction sama saya..'kalau meneran bukan kasi keluar suara..bukan menjerit itu tenaga dari mulut saja tu..nanti kau cepat penat. kalau meneran tidak payah keluar bunyi kau buat macam mau buang air besar' (after ditranslate dari bahasa rungus)

dalam kepenatan saya digest itu information...tapi tetap ambil masa...entah macam mana contraction mulai slow...saya mulai kepenatan..tp nurse tu cakap 'ngam suda kau meneran..sikit lagi..kau teruskan nampak sudah tu rambut baby'..katanya...saya masa tu berazam dalam diri..'Tuhan, ini last teranan saya saya suda x mampu...kalau perlu kena vaccum, vaccum lah..' saya mau give up suda actually..tapi miracle betul..pada masa saya hanya fikir mau teran sekuat hati...tiba2 saya suda nampak itu nurse tarik baby dan letak di atas bahu saya...punya TERKEDU saya sekejap....lepas dengar baby saya nangis and first thing my son buat adalah berak atas bahu saya..baru saya macam tersedar..wah...saya berjaya..Tuhan saya sudah berjaya..thank YOU LORD....

dalam keadaan mamai..nurse timbang anak saya dan cakap 'renny anak kamu 3.95kg ah'..saya terDIAM...mak oiii besarnya...salin NORMAL??? lagilah saya terKEJUT. Pada hal saya suda berkira2..kalau besar ni Tuhan saya pilih ceaser sajalah..aise fikiran tu bah...

so begitulah tu alkisahnya bab jahit di 'bawah' tu tidak payah cakaplah memang koyak besar...so sakit kena jahit...tapi itu semua ditutupi dengan rasa BERSYUKUR yang amat sangat...

17 Januari 2012 at 12.57am..saya berjumpa dengan JOSHUA RAPHAEL..my precious son...

1 comment:

Deepa said...

Hehehehe kalau terfikirkan pengalaman beranak saya, kelakar juga sebab everything was fine until my leg cramped. Memang masa tu I dah naik angin. Hehehehe. Anyway the best thing about normal delivery is that you heal very very fast. Will meet your baby soon dear. Take care Ren.

A decision to make... is it for better or worse?

Sekarang tengah hot itu Korean drama "While you were sleeping'.. lakonan Lee Jong Suk (LJS) dan Bae Suzy (BS). Sedikit penceritaan ...