Monday, April 30, 2012

Chapter 3 - The Ups and Downs of my BreastFeeding Experience

Kalau lihat tajuk...saya kira sudah tau lah kan apa saya mau share...dan sy kira utk fasa pertama motherhood ni saya end sampai tajuk ni lah kali...

ehm...semua wanita yang bakal atau pun yang sudah bergelar ibu pastinya inginkan pengalaman menyusukan anak dengan susu badan sendiri...tidak tau orang lain tapi bagi saya adalah satu privilege sekiranya saya dapat susukan anak saya exclusive susu ibu sampailah anak saya mau berhenti sendiri...

But then...tetap ada kisah yang duka lah saya tempuhi...
(lanjutan daripada kisah ni mungkin ada istilah2 yang mungkin budaya Timur tidak boleh terima, tapi I hope when u read this just be open minded ya)

Sebelum saya pregnant dan sejak saya belum kawin lagi saya memang ada masalah sebelah breast 'puting buta sebelah'. Maksudnya..tidak timbul. Puting saya hanya akan timbul bila saya datang bulan. Lepas tu tenggelam balik...hahaha.

Bila saya kawin dan pregnant, seperti ada perubahan pada puting yg buta itu. Perlahan2 sudah mulai timbul.Jadi saya berpendapat mungkin tiada masalah. Dan saya sangat harap anak saya akan dapat khasiat dari kedua2 breast saya. Saya masa  tu tidak pernah terfikir susu tidak cukup perlu tambah dgn formula ka apa..sebab ikut keturunan semuanya tiada mengalami masalah susu tidak cukup.

Tapi apa yang terjadi, pada hari kelahiran anak saya. Selepas 1 jam, saya ditemukan dgn anak saya dan Joshua berbaring comel di sebelah saya. Nurse suda mula suruh susukan anak saya. Katanya 'bagi ransangan' dulu. So try2 lah sebelah menyebelah. Punya main sengsara. Dengan saya tidak tau dan kekok mau handle anak. Tidak tau cara macam mana susukan baby. Sempat juga saya mau marah mama saya masa tu, sebab bila saya tanya mama saya, mama saya pula boleh cakap 'kasi susu saja anak kau'...bila tanya macam mana, mama saya tidak dapat terangkan. Tapi mau salahkan mama buat apa juga, mama sa pun sudah lama 'pencen' menyusukan anak kan. so wajarlah dia pun lupa kali..:)

Masa2 begitu lah saya mula rasa breastfeeding bukanlah SESENANG yang saya sangka! Tambah lagi bukannya terus keluar susu. Jadi bila anak saya mulai hisap di breast saya yg normal rasa sakit saja saya rasa! Saya sempat nangis sebab saya tidak sabar mau keluar hospital tapi doktor tidak bagi selagi anak saya tidak kencing dan berak dalam 24 jam. Takut jaundis (sakit kuning) tinggi. Masa tu baby saya masih ok. sebab berak sudah, tinggal kencing lagi.

Breast yang puting buta pula tu, terpaksa main tekan pakai tangan supaya timbulkan dia. Tapi bila anak saya mau hisap, tenggelam balik. so susah lagi mau cabut balik kasi timbul (secara manual) balik! Saya mau give up saja, mau bagi yang sebelah saja, tp itu nurse paksa saya mesti mau kasi cuba2. Nanti anak biasa sebelah saja!

Dipendekkan cerita, selepas 3 hari dan selepas diurut2 dengan tuala serta air suam, barulah ada susu mengalir. Tapi still ada masalah dengan susu sebelah. So imagine, anak sudah lapar2 kita mau kasi try juga sebelah yg ada puting tenggelam menangis dulu anak...jadi saya lagi yang kasian tengok tu anak maka saya abaikan susu sebelah dan saya kasi yang sebelah saja janji anak saya dapat minum dan kenyang. Jadi yang sebelah mulai membengkak, dan penuh! SAKIT yang amat sangat.

After 2 months..saya tidak menyusukan anak saya sebelah yg satu, memang ada mulai besar perubahan. My breast mulai tidak seimbang. walapun ada masa from time to time saya paksa anak saya hisap yang satu, tapi mungkin sudah biasa kepalanya mengiring sebelah saja, jadi dia refuse kalau ubah posisi lain. Jadi boleh imagine lah ketidaksaamaan saiz yg saya alami...

SIGH!

sedih juga sebab macam saya rasa cacat! Breast tidak seimbang, saya sudah tidak boleh pakai yg ikut badan sangat. Dan everytime keluar, saya kena adjust situ sini to make it not really cacat...itu pun satu kerja!

Tapi dalam pada keadaan saya sedih mengenangkan kejadian breast saya, tapi lebih daripada itu saya TETAP BERSYUKUR sebab walaupun cuma sebelah breast..tapi Tuhan masi bagi saya kesempatan dapat FULL BREASTFEEDING anak saya. Adalah sekali anak saya menyusu formula itu pun sebab saya lambat balik dari ofis...

Jadi kisah anak saya menyusu seperti makan pagi kais pagi, makan petang kais petang. Saya memang menyesal tidak stok during pantang. Tapi fikir2 balik, sebab masa pantang di rumah kg. Tiada space, and semua campur2. Jadi takut tidak hygienic. Pas tu, belum beli pump. Pump manual pula yg murah lambat betul and jadi malas menunggu letih. Akhirnya terabailah breast sebelah.

So yang kesian anak saya..dan saya yg berusaha bangun awal setiap hari to have ample time to stock another 5 oz.  sigh!

Tapi begitulah...like I said,...tetap bersyukur.

Bah ya lah...itulah sedikit sebanyak yg dapat saya kongsikan...nanti lepas ni kongsi bab lain pula...

^_^

2 comments:

didi said...

I am thankful for everytime I am able to breastfeed my son. Its the best experience of my life, to be able to give the best for your baby.

Enjoy breastfeeding!!!

:)

Unknown said...

Sy remaja 19 thun yg belum berkahwin.. mmg sy ada masalah mcm akak..Nasib baik akak buat entry pasal ni...sy pun sama mcm akak...namun saya malu nk bertnya pd org lain..sy risau jika sebelah puting payudara tenggelam,adalah merupakan masalah besar, dn tidk dpt hamil... tp akak bnyk share info,sy rsa senañg sgt...thanks akak syg... <3

A decision to make... is it for better or worse?

Sekarang tengah hot itu Korean drama "While you were sleeping'.. lakonan Lee Jong Suk (LJS) dan Bae Suzy (BS). Sedikit penceritaan ...