Monday, June 25, 2012

Di balik semua yang terjadi

Bulan Jun...


Bulan ni lah bulan yang paling mencabar saya..sebagai seorang ibu + isteri + pekerja...


Bulan ni termasuk minggu lepas EL saya ambil sudah 5 hari saya ambil EL dalam cuti rehat ku..


Memang betul...ramai yg cakap...lepas sudah ada anak, kita akan banyak EL...dan please spare more cuti utk di bawa ke hadapan..sebab we will never know what happen in the future!


Minggu lepas, anak sy demam lagi. Kali ni demam panas kurang tapi, joshua batuk2 sampai muntah terlebih2. (muntah kahak)


Minggu lepas, sy hantar ke Klinik sebab sebelum ni sy banyak hantar p private clinic yg dekat rumah saja. So saya saja ambil 2nd opinion pula dari govt clinic. Sebab klinik private ni pergi bbp kali pun ubat yg sama di kasi...yg baiknya cepat!


Tapi sampai klinik, jawapan yg sama sy terima. ANak sy sihat, jantung tiada masalah.


Ok fine, maybe saya yg over anxious...


sampailah semalam, muntah teruk lagi joshua. Sampai lembik badan dia...walaupun dlm masa yg sama, penyusuan dia masih tetap aktif cuma banyak merengek dan banyak minta didukung...


so saya pun pergilah browse internet..masuk forum ibu2..cari blog ibu2 yang berpengalaman...


tiba2 saya jadi takut sebab banyak pengalaman ibu2 yg saya baca bila anak mereka batuk sampai muntah kahak disebabkan paru2 banyak kahak..so dlm blog itu ada yg suggest kalau sudah bbp kali, better jumpa doktor pakar terus.


Pagi ni, saya sekali lagi mohon masuk lewat dari bos sebab sy nekad mau bawa anak saya jumpa doktor pakar. Di seri kembangan banyak klinik pakar kanak2. Tapi sy pergi di Klinik pakar wanita dan CT (nama klinik tu). Dalam tu ada paed juga. So jumpalah dengan Dr ni. 

Doktor ni check joshua dan cakap 'kemungkinan anak u kena jangkitan kuman. Tekak joshua ada sedikit merah. Jadi bila dia menelan or batuk itu yg membuatkan dia sakit. Dan disebabkan itu paru2nya tidak berapa kuat'.

Doktor tu tambah, 'boleh jadi kena jangkitan dari baby lain. Sebab hantar ke taska ni memang risk dia ada'. So sy bagi ubat ni, dalam seminggu kalau tak kurang datang balik jumpa saya. Boleh jadi u kena tukar cari babysitter utk anak u'.

Saya mengeluh dalam hati. Rasa penat utk menghadapi semua ini. Mau kata anak saya tidak breastfeeding, boleh kata 90% anak saya BF. Mau kata saya dan husband sakit, kami sihat. Husband x merokok. Sy baru hantar 2 minggu di taska..mcm2 kejadian. Sebelum ni, hantar p nanny..ok saja anak saja. Demam biasa tu adalah.

Saya ni mau kata apa saja...saya sanggup bagi sama anak saya...saya sanggup berjaga siang dan malam...to make sure anak saya sihat dan membesar dengan cergas....wlpn saya segan dgn staff sy lain sebab saya dlm bulan ni selalu EL..bbp kali minta masuk lewat...tapi utk anak saya saya sanggup hadapi...

Walaupun begitu, I know, God is with me. I know, Tuhan tidak akan berikan pencubaan melebihi kekuatan ku. Dia tau kelemahan ku. Justeru itu, saya percaya, segala sesuatu berlaku saat ini pasti ada sebabnya...

I just need to TRUST GOD.

No comments:

A decision to make... is it for better or worse?

Sekarang tengah hot itu Korean drama "While you were sleeping'.. lakonan Lee Jong Suk (LJS) dan Bae Suzy (BS). Sedikit penceritaan ...