Wednesday, June 20, 2012

Dari mata hati ku....

Selama saya kerja almost 6 tahun...dan berbekalkan kepada 2 Kementerian so far..ada beberapa perkara yang menerjah fikiran saya sebagai penjawat awam...

Kalo dulu semasa di awal2 pekerjaan,...saya pernah terlintas or berangan2 to be one of the KSU among the KSU... :) ambitious gila kan...that impian masa ada..cuma sudah menjadi semakin kurang penting..kenapa mungkin sebab bila sudah berkeluarga fokus saya lebih kepada Keluarga...dan bila dengar orang pencen terasa lah mau bersara pilihan... ^^. Apapun, impian ni masih ada dlm BLUEPRINT hidup ku...saya percaya kalau ini dari Tuhan...sekarang adalah prosesnya!

Kenapa saya bilang proses...

Dulu bekerja di MOA...pengetahuan saya adalah ZERO! ya lah baru keluar U manalah tau kerja di GOV ni macam mana kan. Dengan 1st posting saya di bahagian jaga projek...so saya lebih tertumpu kepada isu SILING & PERUNTUKAN & SPPII....dalam masa yg sama sy didedahkan kepada penyediaan kertas jemaah menteri dan cara2 atau lenggok bahasa menjawab soalan parlimen! Puji Tuhan, saya survive those 5 years there...with so many ups and downs...and jujur cakap..hanya di tahun keempat baru saya mulai menguasai bidang kerja saya dan apa FUNGSI saya!...slow pick up? tidak tahulah...mungkin juga...lain orang lain speed dia...sebab sy bukan mau compare diri saya dengan orang lain...

Masa di MOA, saya masih bujang...fikiran saya lebih santai dan masa tu..kerja saya juga seasonal sibuk dia..so kurang tekanan!

Proses itu kemudiannya beransur susah dan susah...

Kenapa? kalau dulu tempat kerja rasanya x terlalu skema. Tapi sekarang mmg skema tahap dewa juga lah...
Tambah lagi saya kerja di bahagian HR...

Pada mulanya, saya ok dengan tempat ni, tapi lepas beberapa kejadian saya jadi KO pula...tapi lepas cuti bersalin tiba2 jadi OK balik dengan...

Di sini, pergaulan saya banyak kepada PPT/PT...PSU dan seangkatan dengan saya jarang sekali lah...compare when was I at MOA..memang ada sedikit gap..bukan sebab saya double standard tapi saya rasa sb saya lebih ramai kawan PSU. Tapi di sini..sy lebih dekat dgn staff sy. Makan time..sharing time...kebanyakan dengan mereka. Dan kebanyakan mereka adalah 1 seksyen dengan sy. Here, I am too occupied with my workload..so sy teda masa bergaul dgn PSU di Bahagian lain...kalau inter seksyen oklah.

Tambah lagi here MBJ 41/44 itu TIDAK ADA. Dari situ, MOA menang sikitlah sebab kenapa dulu semua PSU boleh bekerjasama dan saling mengenali sebab kami ada MBJ. 

But then, bergaul dengan mereka, membuatkan sy respect dengan staff sy. Sebab di sini PPT or PT dia sangat efektif...dan LAJU! Sangat HELPFUL! They do more than what I asked them to do. They really take serious about their job...kami sesama PSU di sini pula..memang masing2 ada kerja sendiri...tapi sebab saling mengait jadi itu buat kami saling membantu...

dengan SUB kami yang sangat BAIK...membuatkan sy HAPPY bekerja di sini..walaupun pengurusan memang strict..tapi setidak2nya I have SUB yang defend his officer. Sejak ada anak, saya memang selalunya  x dpt stay...but my boss faham...tapi hp kena selalu ON lah sebab kadang2 jam 830mlm pun bos call..tanya kerja..hehehe. Ada bos macam tu sedikit sebanyak menaikkan motivasi kerja saya!

Saya buat service tapi memang specifik! Tapi sebab ada PPT/PT di seksyen servis ni buat lain2..so saya belajar dari mereka! 

wooooaaa..panjang gila tapi saya rasa...memasuki 6 tahun perkhidmatan saya mau buat 1 kesimpulan...since PTD ni ada 8 core business...so sebaik2nya kita kena master at least 1 daripadanya..to master perkara itu..diperlukan 4-5 tahun berkhidmat di tempat yang sama...saya belajar dari salah SUB dari SPA...dia hampir 41/2 di bahagian tu...di situ dia bukan saja master bidang dia tapi dia train officer bawah dia..so that by the time dia keluar dari tempat tu, masih ada orang lain yang boleh jadi rujukan...dan itulah SUB saya sekarang train saya...wlpn sy selalu mengadu...dengan komitmen saya di keluarga yang terutama...saya selalu cakap kalau pegawai lelaki yg berada ditempat sy mungkin isu backlogged dpt dikurangkan sebab lelaki boleh stay lama...

TAPI bos saya cakap, NO! I trust u. Even psu lelaki sy gurau2 dengan mereka, tapi mereka juga setuju kalau lady yg di tempat saya..sebab lady ni lebih sabar dan teliti katanya..:)

so begitulah...sekarang ni atmosfere di sini saya mulai adapt...sy ada tekad mau master betul2 bidang saya...then saya mau keluar dari tempat ni dengan kenangan manis... :)

Till my next entry...




2 comments:

thesweetlittlecat said...

Same goes here babe! Both of us dah lama xberjumpa and berbual eventou satu ministry.. We r busy but in different ways.. MOSTI sgt mematangkan kita kan? we are more independent and firm in our works.. Mmg kat sini we are more closer to the staffs then the officers because MOSTI staffs work like officers. They are helpful and knowledgeable, that made me proud!

My personal view, working in MOA was fun and we felt closer to the Rakyat, we work for the Rakyat so it was less stress n less official. But in MOSTI we work with academicians/scientist and we have to act professional. But that made us matured and appreciate our job more.

So babe, enjoy our placement here and i believe u'll become a KSU one day cuz i'm not as ambitious as you are.

p.s.: If kita ade rezeki naik 4*8 kt MOSTI, nnt u tolong i transfer ke AELB or Nuclear Malaysia k? Hehehehe

vivien_capri said...

yo bebeh!

same here. :D

in my new dept i learn how to manage people in different grade. pening kepala but once kita paham durang, then things starts to go to the positive direction :D

as for my superior, previous boss and the current boss ada pro and cons masing-masing. and i try to adapt. so far so good, with some glitches here and there.

as far as i'm concerned, i'm still alive! although makin gumux hohoh..am still trying to lose some in that department hoho..

anyway, all the best of luck and jia yo!!!!

A decision to make... is it for better or worse?

Sekarang tengah hot itu Korean drama "While you were sleeping'.. lakonan Lee Jong Suk (LJS) dan Bae Suzy (BS). Sedikit penceritaan ...