Wednesday, April 10, 2013

1974...when TALK LESS PRAY MORE...

Saya bukan lahir tahun 1974 (obviously kan)...

Tapi tahun 1974 adalah tahun sangat istimewa di mana  terledaknya suatu kegerakan yang bermula di California yang akhirnya tersebar ke seluruh dunia.... yang dipanggil "JESUS MOVEMENT".

"JESUS MOVEMENT" ini atau lebih dikenali sebagai kebangunan rohani...telah berlaku dan kalau di Sabah dan Sarawak banyak terjadi di daerah Kota Belud, Sabah dan daerah Limbang, Sarawak. Orang-orang ulu (kelabit khususnya) dan orang-orang dusun antara yang menyaksikan kegerakan rohani tersebut.

Jujur, saya tidak pernah melihat keadaan di mana, semua orang berpusu-pusu masuk ke Gereja. Semua orang mahu mendengarkan kutbah di gereja. Saya tidak pernah melihat orang mabuk, orang yang tidak pernah masuk ke gereja akan memasuki gereja dan bertaubat di hadapan Tuhan dan jemaat. Pastor gereja kami adalah pastor yang lahir tahun 1974 dan sempat mengalami kegerakan rohani tersebut. The way they shared and describe the situations was really touching my heart. That deep down inside my heart I am asking God, can I experience it one more time? can You Jesus do it again...but pls choose Kudat this time? can you do it again Jesus?

Soalan itu cuma terkubur di situ....apabila kehidupan atau rutin kehidupan kembali bersambung....tapi tidak tahu hari ini, saya membaca artikel dari seorang Penulis yang juga blogger yang juga Pastor..iaitu Pastor Michael Catt dari gereja Sherwood. Juga seorang penerbit movie yang bersandarkan kepada nilai-nilai kerajaan Allah. Pernah dengar Facing the Giant movie? or Fireproof? merekalah pengasasnya.

Katanya Pr. Michael Catt, he was there when the "JESUS MOVEMENT" is happened. (Read the article full here)

Dan essensinya kegerakan rohani terjadi adalah segalanya dimulai dengan DOA. "God Moves when His people is pray"

As all of us know, Tarikh PRU13 akan diumumkan pada hari ini. Masing-masing telah menyaksikan BN dan PKR telah membentangkan AKujanji dan Manifesto. Saya secara pribadi...masih ada kebimbangan dengan kedua-dua parti ini. Tapi hati kecil saya berkata...PRAY. 

Saya berdoa, supaya Tuhan mengangkat pemimpin yang punyai hati yang JUJUR. ADIL. Dan BERINTEGRITI. Regardless of which party they represent. Sebab wlpn hebatnya manifesto sstu parti back to back, character pemimpin itulah yang akan memperlihatkan sejauh mana keberkesanan dasar/polisi dilaksanakan.

Saya berdoa, supaya segala penyelewengan salah guna kuasa/undi hantu/rasuah di patahkan dalam nama Tuhan YESUS.

Saya berdoa, supaya perjalanan sepanjang sesi penamaan calon PRU13 berjalan dengan lancar. Dan Tuhan berikan hikmat kepada semua penjawat awam yang bertugas khususnya di SPR. 

Dan lebih daripada itu, saya berdoa khususnya utk negeri Sabah yang tercinta akan bangkit anak-anak Tuhan yang dipanggil dalam politik supaya menjadi GARAM DAN TERANG.

Let us pray dear friends....let us unite in pray. Because now is the day when TALK is LESS but PRAY MORE.

GOD BLESS...

No comments:

A decision to make... is it for better or worse?

Sekarang tengah hot itu Korean drama "While you were sleeping'.. lakonan Lee Jong Suk (LJS) dan Bae Suzy (BS). Sedikit penceritaan ...