Monday, April 15, 2013

This is serious matter!

Saya sangat bersyukur utk banyak hal..

pada masa ini, orang tua saya ada d rumah saya...datang melawat kami...dan especially melawat cucu 'anak bandar' mereka yg lama tidak berjumpa.

Saya bersyukur sebab kedua orang tua walaupun sudah dimamah usia tapi masih diberi kekuatan untuk bergerak ke sana sini...

Saya bersyukur sebab mereka masih sihat...dan sy berdoa supaya mereka akan ditambahkan lagi usia untuk masih dapat melihat adik lelaki saya yang dua orang itu kawin...

Masa sy bersama orang tua adalah precious. saya banyak bercerita dengan orang tua sy hal-hal di kampung...saudara mara sy..dari keluarga sampailah ke hal politik pun kami share....

Dalam pada banyak cerita....ada juga cerita yang menyedihkan bukan saja secara lahiriah pribadi saya tapi juga secara spiritual.

Anak2 muda khususnya sebangsa saya hari-hari ini semakin menakutkan saya...apabila mereka keluar dari kepompong keluarga masyarakat kampung..yang pergi melanjutkan pelajaran yang pergi bekerja di kota2 besar...masih ada yang tidak lepas dari pengaruh kota dan budaya kota....

Yang menyedihkan apabila sanak saudara cuba menghubungi telefon tidak dapat dihubungi. Alih2 apabila diketahui..it was too late already...ada yang suda menunggu masa untuk melahirkan anak tapi status kawin atau tidak, tidak diketahui...

Call me orang kuno atau bukan orang bandar...tapi apa yang tidak dibenarkan oleh BIBLE itu tetap DOSA (SIN). Kadang2, ada yang kawin diberkati dalam gereja...tapi tidak sampai 4 bulan., sudah dengar melahirkan anak...NO I DONT JUGDE. Tapi saya sedih! roh saya sedih. Hati saya sedih. Sebab saya tidak tau mereka tau atau pura-pura tidak tau atau memang tidak percaya bahawa upah dosa adalah MAUT! Betul Tuhan Yesus sudah mati di kayu salib menebus dosa kita, maut suda dikalahkan. Ini zaman adalah zaman kasih karunia, tapi kita yang sudah dibenarkan oleh darah YEsus tidak mungkin mau hidup dalam dosa. Hati2 dengan dosa. Sebab there is  'A PRICE TO PAY'.

Kadang2 saya bertanya kepada Tuhan, kenapa anak2 muda sebangsa saya mengalami keruntuhan moral sedemikian? di mana silapnya? apakah ada kutukan pada bangsa saya?

Ada juga cerita yang saya dengar apabila seorang wanita kawin dan menyeberang ke agama lain. Yg sedihnya apabila orang tua wanita tersebut boleh katakan 'tak apalah, at least ada orang tut yang kawin sama anak saya. habis tunggu yang 1 bangsa (atau kata lain orang kristian) mau meminang sampai andartu tidak datang2'... saya dengar ni memang aduh...apakah pengorbanan Tuhan Yesus mati di kayu salib itu tidak bermakna buat mereka sampai sanggup menggadaikan keselamatan dengan hanya sebuah nilai perkawinan?

Tapi ya saya tidak salahkan ibu bapa mereka.. sebab apa  AGAMA tidak pernah menyelamatkan kita. Bahkan tidak pernah menjamin seseorang pun utk tetap kekal dlm 1 agama lain. Sebab Tuhan Yesus sendiri tidak promote agama Kristian. Tapi yang dikerjakan-Nya adalah Kerajaan Allah dan keselamatan.

Tidak semestinya 50 tahun beragama kristian, akan menjamin keselamatan kita...cuba lah tanya pribadi kita dulu...kalau kita mati hari ini apakah kita yakin akan masuk SURGA?

YA?TIDAK?ENTAH? MUNGKIN?

yang mana satu jawapan mu?

But here come when JESUS Said


"For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life." (John 3:16)


Keselamatan itu hanya pada Tuhan Yesus dan siapa saja yang percaya dan terima keselamatan itu iaitu Yesus Kristus, TIDAK AKAN BINASA..melainkan beroleh HIDUP yang KEKAL. Yakni kehidupan selepas mati...mau ke mana kita surga atau neraka? 

Sya berdoa breakthrough akan terjadi dalam bangsa saya dan khususnya PCS. Saya rindu anak2 Tuhan PCS mengalami kebangunan rohani dan pertaubatan yang sungguh2 di hadapan Tuhan. 

Because where we are when we die is really a very SERIOUS MATTER.


No comments:

A decision to make... is it for better or worse?

Sekarang tengah hot itu Korean drama "While you were sleeping'.. lakonan Lee Jong Suk (LJS) dan Bae Suzy (BS). Sedikit penceritaan ...