Thursday, May 23, 2013

Serba Salah

Mantan KSN dulu kata, NO WRONG DOOR POLICY...

maksudnya dalam perkhidmatan awam, bila mana orang awam menelefon/hantar email untuk bertanya kita mesti "facilitate and not Frustrate"...

Lepas tu timbul lah frasa2 kerja 'all rounder'..do not working in the silo' lah...mcm mcm2...

Tapi biasalah kan, dalam sstu organisasi kita pun ada specific task yang kita diarahkan untuk buat. Sebab tu dalam Government biasalah tu ada main Kementerian ke Bahagian ke Seksyen ke Unit! Tapi sebab ada prinsip 'NO WRONG DOOR POLICY & FACILITATE NOT FRUSTRATE', jadi orang luar beranggapan semua kita wajib tahu. Bukan semestinya orang luar, kadang2 sesama penjawat awam pun beranggapan hal yang sama!

So macam sy, duduk dalam Seksyen Perkhidmatan, tapi saya Unit untuk lantikan kontrak/peminjaman/pertukaran sementara/BOT. So mostly kerja sy deal dengan pelbagai skim dan kebanyakkanya skim DS. My other partner dalam seksyen yang sama buat pelantikan/pengisian untuk Pegawai GUNASAMA/Pertukaran/pengesahan pelantikan mcm tu lah. So basically jarang lah kerja kami bertembung. Kalau ada tu apabila melibatkan orang yang sya perlu tukar sementara kan adalah pegawai guna sama then only kerja kami bertembung.

So what happened is that, bila pembentukan kabinet yang baru ni dilaksanakan, biasalah kan Menteri or Timbalan Menteri mahu orang2 lamanya kekal. dan kalau boleh FOLLOW ke mana dia ditempatkan. Kerja ni nampak mudah tapi LECEH apa lagi bila libatkan pegawai GUNASAMA. So satu hari my partner ada kursus, jadi ada satu TSUB dari kementerian yang berkaitan tanya pasal menteri dia mau juga bawa pegawai gunasama ni ikut dia. The problem is that saya hanya tahu story dia very surface. Tindakan atau apa yang perlu dilakukan seterusnya mmg sy x boleh kasi advice sb sy kurang arif. Yg arifnya my partner lah sebab dia punya bidang. So bila saya cakap saya semak dulu which is lebih kurang ayat standard untuk menggantikan ayat 'saya tidak tahu', that pegawai macam bunyi x brpuas hati pula sama sy. Kan serba salah jadinya. sigh!

Tapi sebab dia stresskan dlm telefon cakap dia TSUB so saya pun response dengan dia sy akan call dia secepat mungkin bila sy dapat maklumat. U see inilah sometimes buat sy rasa mcm 'kenapalah mereka ni x understanding'.

Tapi ini masih bearable lah...sy fikir positif jak. Ok takpa mungkin Tuhan mau sy belajar lebih...so satu cara dengan hantar org2 macam ni to pressure me skit...bukan apa workload sy banyak sangat sampai kalau boleh kerja orang sy malas mau tahu. hehehe. nanti menyemak otak sy jak!

Perkara lain yng pernah sy dapat juga, bila org call terus mengadu yang gaji dia belum masuk, padahal PM sudah announce kan itu ini bla bla... mulanya sy dapat call tu, sy terkejut bila masa ada PM announce ni, seingat saya itu skim DG jak (penting ni kena tau news). So selidik punya selidik , ya lah orang yg call tu sikit mukadimah pun tiada, sebut hello jak terus memanjang aduan dia...bla bla..last2 saya tanya puan tu skim apa, rupa2nya memang DG and yet u called the WRONG ministry! isk isk isk... saya bilang Puan, sini bukan KPM, sini....tut... terus dia macam 'o ya ka, ok bye'. nah kau...ini pun kes lucu bagi sy.

Ada lagi bila GOV implement IMOCC tu. tiba2 datang satu call, dengan slang Kelantannya, aduh punya sy tidak faham apa dia cakap. Last2 sy terpaksa pass telefon sy sama EO sy. Guess what, orang itu sebenarnya tanya pasal persaraan dia. Aduh kasian, org tua bah. Tapi mcm mana, pencen EO sy buat. Plus sy langsung x faham ayat tu orang.

Itulah banyak lah kadang2 yang buat sy rasa serba salah. Tidak mahu tahu nanti dicop work in silo pula. Mahu tahu lebih, kerja hakiki pun tidak terjangkau menyeluruh. So to be safe, tau sikit2 sudahlah kan. Tapi saya kira ini training mau jadi KPSU lah ni....hahahaha

Oklah guys...happy holidayy

No comments:

A decision to make... is it for better or worse?

Sekarang tengah hot itu Korean drama "While you were sleeping'.. lakonan Lee Jong Suk (LJS) dan Bae Suzy (BS). Sedikit penceritaan ...