Friday, June 28, 2013

MLM oh MLM

Saya bukanlah seorang suka kepada business. Sebab dari dulu saya tidak matematik, tidak suka subjek ekonomi (terpaksa ambil masa course engineering) dan subjek akaun masa form 3 kalau tidak silap.

Apa lagi menceburkan diri dalam bidang business yang bersifat MultilevelMarketing aka MLM.

Secara perwatakan, saya memang seorang yang suka bercakap..mudah ramah dengan ramai orang..sebab saya ada ciri Ekstrovert. Tapi saya tidak tau bila ada ajakan untuk masuk dalam dunia MLM saya sangat tidak berminat.

Sekadar menjadi pengguna kepada produk memang saya OK. Sebab kalau saya rasa saya berpuas hati dengan produk tersebut saya akan terus menggunakannya dan setakat menjadi member itu memadai. Ya lah bila jadi member ada diskaun kan. Macam produk cosway...tapi Elken saya belum jadi member sebab memadai suami saya sajalah member. And that's it. Itu saja.

Tapi ada satu ketika, masa tu saya amat terdesak mau cari side income so ada lah kejadian di mana saya pun contact lah someone yang pada saya sangat berprestij. Sudah siap sms ni mau jumpa orang itu..tapi last minute saya cancelkan sebab apabila saya balik diskus semula dengan suami, suami pula tidak menyokong sebab dia sendiri pernah melihat orang2 sekitarnya yang join MLM tapi tidak jadi di tambah lagi kalau ikut MLM ni mcam2 kena ikut, ada seminar itu kena pergi, ada event itu ini kena pergi so again my husband kata kalau saya berani cakap saya boleh manage masa sy dengan full time as an gov. officer plus full time mother and wife..dia suruh saya pergi try.

Tapi saya fikir2 balik...saya bukanlah orang yang suka rushing sana sini. Saya jenis orangnya yang suka santai. Cukuplah 8 jam berhempas pulas di pejabat. mana dengan karenah bos dengan orang lain lagi...balik untuk rumah lagi...hmmm saya rasa saya tidak berdaya untuk tambah satu lagi kekusutan dalam fikiran. So end up saya minta maaf sama tu orang. Saya tau orang itu baik, based on her blog, i knew she is a very reliable person. Cuma saya tidak ready.

Tapi sejak akhir2 ni, saya hairan, ada bbp orang yang saya tidak kenal cuba add saya di IG. Dan pribadi2 tersebut setelah diselidiki ada kaitan dengan MLM punya rangkaian. Beginilah, saya ni suka bersangka baik kepada semua orang. Macam saya cakap tadi, kalau produk itu baik saya akan beli tapi memadai utk saya saja tidak sampai ke arah menjadi ahli MLM. Kalau produk itu baik, saya willing to share to other people, tapi untuk saya jadi stokis/agen/etc etc tidaklah.

Bukan apa, bila lihat orang MLM kebanyakanya 'not to say they like to show off their branded stuff' tapi memang kebanyakkannya akan tunjukkan. Mungkin niat baik tapi memang itu. Chanel,LV, Prada, Christian Louboutin, YSL, etc etc..(banyak yang sy tidak tau sebelumnya tengok IG mereka jadi tau ni). Pada saya, oklah, effort mereka, they deserve lah untuk treat themselve with good high end brand kan. Tapi saya pula ni, ehmm minat juga tengok semua benda brand tu cumanya tidak sampai tahap 'SAYA PERLU ADA'. Memadai, kalau ada chance dapat 1 mungkin sudah cukup. Biasanya beg terbaik saya pergi ke kerja saja. Yang lain pergi shopping pergi jalan2 murah jak pilihan beg saya. Yang penting selesa dan serba-boleh-pakai.

Memang betul kerja dengan Kerajaan bukannya boleh kaya pun kan. Tapi seronok jadi penjawat awam ni especially my job right now, saya puas dapat mengetahui keperluan orang ramai. Saya happy saya jadi antara pelaksana dasar kerajaan. Bahkan antara pembuat dasar kerajaan. Saya seronok dapat beri service. Paling seronok kalau dapat feed back mereka senang hati dan puas hati.

But I do have this dream of having my own school + nursery. But I believe in God. Buat masa ni, masih banyak hal yang perlu saya belajar. Sambung belajar dulu. Banyakkan ilmu. Dan suatu masa nanti saya pasti ke arah impian saya. Dan maybe saya sekarang ni sedang Tuhan  tunjukkan jalan ke arah impian saya.

Jadi, nasihat saya siapa yang mau MLM teruskan.. saya tidak pernah rendahkan..sb hakikatnya kamu semua jauh lebih kaya dari saya. Tapi, tidak perlu lah semua jadi MLM kan. :) I hope you get what i mean.

Thank you.

4 comments:

vivien_capri said...

same here.. kalau sekadar pakai n jadi member mcm cosway i dun mind..avon pun OK..


tapi kalau yang beli penapis air pastu jual balik dgn harga x munasabah tu...minta dijauhkan. I dont like.

lagipun MLM ni ada ketepuan dia. orang awal2 ja yang dapat benefit..pastu yang lambat tu x merasa pun jadi jutawan..

rennylesa said...

sebab itu motto durang follow the leader. Leader saja lah sudah jutawan yang bawah2 lama lah kot mau jadi...

thesweetlittlecat said...

setuju with vien, sekadar jadi member sebab nak discount jerk.. bukan nak business. Plg mahal aku beli coach pun rasa membazir sgt! Walaupun ada impian nak memiliki yg lbh mahal, rasanya macam xperlu dah. Baik saving duit2 tu utk masa depan... Nak dapat duit mmg cepat (via MLM) tapi nak hilang duit tu pun cepat juga kalau asik nak shopping jek.. manusia xpernah puas.

rennylesa said...

double like to ur comment beb..

kesederhanaan itu indah..kelimpahan itu anugerah..kan...

A decision to make... is it for better or worse?

Sekarang tengah hot itu Korean drama "While you were sleeping'.. lakonan Lee Jong Suk (LJS) dan Bae Suzy (BS). Sedikit penceritaan ...