Tuesday, June 25, 2013

a need of change

Saya seorang yang mementingkan hubungan di tempat kerja...

Baik kepada majikan atau pekerja di bawah seliaan saya...

Selama saya bekerja, saya sangat memperhatikan the way saya berkomunikasi dengan mereka.. saya tidak mahu dilabel seorang yang 'too bossy'..atau seorang yang garang..sebab hakikatnya saya memang bukan jenis itu...

Selama hampir 7 tahun bekerja itulah pembawaan saya di tempat kerja.. sebab itu ramai orang termasuk kawan terdekat banyak melabelkan saya seorang yang 'baik hati', seorang yang naive...pendek kata seorang yang positif lah macam tu..

Tapi sejak saya bekerja di bidang saya sekarang...saya merasakan..saya perlu ubah cara saya. Terdorong dengan sikap majikan di sini yang apabila ketika panik melanda...mulalah membuat arahan yang tergesa-gesa sehingga kadang2 mengeluarkan kata-kata yang saya sedikit terasa...

Mungkin antara diri saya dengan bos still perlu ada ruang di mana pada akhirnya bos will always be boss. Bila ada problem, memang akan tetap cari ruang untuk salahkan anak buah. Especially bila ada isu. Dan normally bila ada isu selalunya bukan saya yang buat lewat tetapi kadang2 KEADAAN dengan pihak berkenaan lah yang buat lewat. Tapi bila sampai kata2 dari bos keluar 'sepatutnya level macam ni kamu perlu tau'.. ok fine.

Saya mulai letih bekerja di tempat saya sekarang. Bekerja untuk manusia dengan pelbagai ragam apa lagi bos2 di tempat sini cepat panik dan suka mencari ruang kesalahan...buat saya lemas bekerja lama-lama.

Sebab itu saya berfikir, saya kena jarakkan diri saya dengan orang-orang di ofis ni. Biarlah semua pada tahap professional saja. Sebab kau tidak tau bila, mereka akan menikam diri kita...bukan bermaksud saya berprasangka negatif tetapi pengalaman di sini buat saya berhati-hati. Dan disebabkan itu, saya merindui bos lama saya kak Aniz, puan rozie, dan saya juga merindui ging karas saya mcm vien, joane, kiera dan deepa di ofis. That kind of relationship lah yang buat saya tetap segar bekerja sebab mereka memberikan what i called, 'true and pure office relationship'.

6 comments:

thesweetlittlecat said...

miss u too! hehehehehehe..

Babe, u kena tegas skit.. tp skrg i pun dah terjebat dengan hubungan yg sgt2 'cool' dgn semua org! huhuhu

rennylesa said...

sedih beb.

Bila aku takde, boleh cakap macam2 kat belakang...depan kita ok saja...

aku rasa aku kena jadi macam korang kot...tak terlalu rapat tak terlalu jauh...

vivien_capri said...

yuhuuuu miss uols too... ksi dalam pada bos besar ngengg skit, tapi yang penting colleagues OK kan...kekeke.. kalau sakit hati at least bley lagi meluah dgn geng2 sekepala heheh

i miss dat environment too. ntah bila lagi la kita akan jadi 1 opis lagi hehehe...

tapi kita ambil sbg proses pembelajaran ging.. take it as a challenge 'OK, next time I'll be better. i will not give you any chance to complain.'

memang kita tidak akan jadi perfect tapi at least we will try to improve ourselves kan

cha yo!!!

vivien_capri said...

my penyelia ambil pendekatan x mau add kawan opis dalam fb. pindah keluar baru add sbb x mau tingu komen2 dalam fb..biasala urang suka tulis mcm2 kan.

n dia ambil pendekatan, as a boss, bukan semua orang yang akan suka cara kita. tapi apa boleh buat, kita pun ada tanggungjawab kerja. bukan asik2 jaga hati urang.. kekeke

rennylesa said...

ya kau ada point juga situ tu ging..

bila kita sebagai bos memang bukan semua akan suka cara kita...i guess saya kena bersikap positif saja lah kan...hehehe

*emo sekejap tu**

Unknown said...

agree with you 100%!!
:)
professional, dont be too close dengan ofcemate..nti jenis yg tikam blakang tu, kite taktau kan

A decision to make... is it for better or worse?

Sekarang tengah hot itu Korean drama "While you were sleeping'.. lakonan Lee Jong Suk (LJS) dan Bae Suzy (BS). Sedikit penceritaan ...