Tuesday, July 16, 2013

Surga? Neraka?


O saya sangat terkejut bila hari sabtu tu kecoh di FB mengatakan Cory Monteith (picture from google) as in Finn Hudson in Glee was found dead at the very early age 31.

Bagi peminat Glee, mesti tau how finn in the series. Saya mengikuti Glee dari season 1- 2. Lepas tu, saya agak ketinggalan di belakang. Tapi i would say, those season is the best for me. I love finn..especially lagu 'Marry you'. Heartbreaking.

Saya baca dia pernah masuk rehab sebab mengalami masalah ketagihan dadah sekitar bulan April. GFnya yang juga pelakon utama dalam Glee, Lea Michele as Rachel juga menyokong keputusan dia. Kesian dia...

Sehingga hari ini, belum ada keputusan kenapa dia meninggal dunia. Polis sendiri belum memastikannya. Walaupun sudah ramai orang cakap dia meninggal sebab over dose of drug.

One thing, kita jangan buat spekulasi awal lah kan. Kita tidak tau apa yang berlaku dengan Cory di saat-saat akhir dia meninggal. Siapa tau, dia mengalami depression, kesedihan...semuanya x pasti. Dan sy sendiri x berani mengatakan dia ni tidak kenal Tuhan, mesti dia masuk neraka. Sebab kita tidak tau kalau2 dia sempat terima Tuhan Yesus di saat akhir..I dunno..

Kenapa sy cakap mcm ni, sebab ada seorang tu dengan berani cakap di IG dia, dia pasti masuk neraka. Like, dia sendiri belum sure masuk Surga. So pls lah, jangan menjatuhkan hukuman...ehmm sadis rasanya orang2 macam ni...

Kasian Finn... ini mengingatkan saya seorang tua berdiri di tepi jalan dan sepertinya kurang siuman sebab setiap kereta lalu dia tabik hormat...tidak penat dan tidak berhenti. Waktu saya sedang menyembah Tuhan dalam pujian dan penyembahan semasa sunday service di church, God speaked to me. Saya mulai merasakan ada satu belas kasihan yang dalam hati saya. Lalu Tuhan ingatkan saya wajah pakcik tua itu. Tuhan ingatkan saya bahwa tidak ada satu orang pun yang Tuhan takdirkan atau mahu mengakhiri hidup dengan cara begitu...sebab dalam Yeremia 29:11 mengatakan 'For I know what I have planned for you,’ says the Lord. ‘I have plans to prosper you, not to harm you. I have plans to give you a future filled with hope.' (NET)

Saya diingatkan firman Tuhan ini. Tuhan ingatkan saya, hanya di dalam Kristus Yesus kita menemukan kebenaran itu. Lalu saya berdoa (dengan air mata yang tidak habis2 berjuraian) untuk pakcik tua itu agar seseorang akan dapat reach out to him, memeluk dia dengan kasih agape. Saya percaya dengan kasih kristus, pakcik itu pasti sembuh.

Dalam situasi Finn, sy percaya, ada banyak hal yang mendorong dia mungkin mengalami masalah dadah. Could it be lonliness yang sebenarnya gf dia Lea pun tidak dapat penuhi. Sebab hanya dengan hubungan dengan Tuhan, kita boleh melalui walaupun dalam masa-masa kita berseorangan. Sebab kita tau di dalam Yesus ada pengharapan ada masa depan. Dan hanya di dalam Yesus, DIA menjanjikan HIDUP yang KEKAL.

Saya berdoa Lea michele dengan keluarga Cory akan tabah menghadapi situasi ini.

God Bless them and RIP Cory Monteith

No comments:

A decision to make... is it for better or worse?

Sekarang tengah hot itu Korean drama "While you were sleeping'.. lakonan Lee Jong Suk (LJS) dan Bae Suzy (BS). Sedikit penceritaan ...