Friday, July 19, 2013

Dapur ku berasap..hahaha Tajuk bukan main

Hi hello

Sudah lama saya tidak share pasal masak memasak kan...ehm, sebenarnya ada saja memasak di rumah tapi masak biasa-biasa saja..well u know...cara orang Rungus masak..tumis..dan sup...goreng ...  itu sajalah..tidak payah fikir2...semua dalam minda sudah...

Cumanya, bila suatu hari sang suami tetiba mengambil egg tofu semasa shopping bahan rumah di Jusco dan tidak berkata-kata haruslah faham kan..dia mau makan something baru...this egg tofu lebih kurang seminggu dalam peti ais, hanya semalam baru berjaya dihabiskan...itu pun saya buat sebab tidak mau suami membebel..hahahaha

So sempat cari beberapa resipi tapi saya pilih yang ini dan sy modified sikit saja... semuanya sy screenshoot dari IPAD saya saja...

The Recipe (credit to google..thanks ibu dilah for this easy recipe)



Dari resipi di atas, saya tidak guna isi ayam tapi saya guna chicken meatball..saya cincang lumat lumat...then saya tambah sedikit cendawan shitake...proses dia lebih kurang di atas saja lah...

Secara ringkasnya tengok gambar saja lah ya...


Firstly, goreng tu tofu dulu... ada kakak church tu cakap, bagi mengelak tofu ni melekat..make sure minyak banyak sikit...dlm ni sy ikut tu resipi tabur sikit tepung jagung atas tofu tu...hati-hati goreng sebab dia meletup-letup..terkejut juga saya ... goreng sampai berkulit atau warna dia sedikit keemasan, angkat dan asingkan


Bagi kuah, seperti resipi di atas...

Dan hasil akhirnya...

Tadaaa...

Tofu Jepun masak dengan cendawan hitam dengan sos tiram



ok...like I mention in my IG, it was a bit salty..taulah first time kan...(berpelu-peluh masak hahahaha) sempat merasa lepas sudah angkat...so next time maybe instead of 1 full cube of pati ayam knorr mungkin cuma letak half of it...sebab my friend said, the tofu itself sudah ada rasa masin...plus the tiram pun sudah cukup..

Apapun...I have fun cooking this...will do much better in the future...

So apa lagi try lah ya kawan2...

1 comment:

vivien_capri said...

woo-Hoo...!

ba, rajin-rajin ko put up entry masakan lagi ah :D

A decision to make... is it for better or worse?

Sekarang tengah hot itu Korean drama "While you were sleeping'.. lakonan Lee Jong Suk (LJS) dan Bae Suzy (BS). Sedikit penceritaan ...