Tuesday, February 4, 2014

My second Pregnancy at 28th weeks

So here I comes...

Third Trisemester.. that means...masa untuk last preparation for our coming little baby...

Since jantinanya masih belum diketahui dan saya juga sudah lebih bersifat apa-apa saja yang diberi Tuhan saya terima, maka baju untuk new born baby belum dibeli.

Pada saya, sekalipun baby itu baby boy, saya tetap mahu belikan baju baru untuk dia. Supaya ada kenangan utk saya. Cuma color mungkin belum decide. mau ke arah biru sangat kesian pula kalau yang keluar baby girl. Mau pink pula lagi x ngam kalau baby boy. So sy planning main color pastel je hehehe....

selebihnya mungkin guna apa yang joshua dah guna... contohnya

(i) lampin
(ii) pin lampin

yang lain macam bantal rasanya kena beli baru sebab joshua hari tu dah lusuh sangat.

Itu dari segi preparation saya untuk si kecil..

untuk persediaan saya ke arah berpantang..saya masih mencari2 produk apa yang sesuai.. last time tiada beli langsung just minum pati ikan haruan (utk sembuhkan luka bawah) dan pantang biasa macam orang Rungus buat. Tapi kali ni saya mau masukkan unsur2 berpantang orang cina dan melayu sikit. Kenapa, saya sudah merasa keadaan diri saya semasa sy naik kerja tempoh hari. Badan cepat masuk angin lah, lemah sendi lah...so kali belajar dari pengalaman lepas.

Saya sedang survey produk Nona Roguy, Tanamera , Elken tiga ni saja yang saya lihat boleh dipercayai...
tapi dalam masa yg sama, sy minta nasihat sama kawan chinese saya juga. Dia kata pergi saja kedai cina minta herba utk orang berpantang...itu yg bingung tu..

Elken saya cadang mau beli LD Venus Gold.
Nona Roguy mau beli tu Pil Phytonatal dia (senang lawas)
Tanamera mau try VCO dia

Saya baca banyak testimonial lah, ada kata kalau NR dia bersifat herba so tak sesuai kalau baby ada jaundice. Tanamera lebih kepada luaran so shud be safe. Tapi ada bagi -ve feedback kata Tanamera ni biasa2 saja. Elken ni saya mmg mau beli sebab sy pernah guna cuma bukan semasa pantang.

Someone ask me to try SHAKLEE. Sy tahu khasiat shaklee tapi kapsul dia adalah sangat besar dan warna hijau yg susah sangat ditelan oleh saya. last time sy guna Vitalea punyalah sengsara mau kasi abis. So sy tak masukkan shaklee dalam list saya.

Apapun, doakan saya supaya kelahiran yang kedua ni dipermudahkan oleh Tuhan. Last time, Joshua 6 hours menanggung sakit. Pun sy rasa bersyukur sebab tidaklah selama 12 jam. hopefully yang kedua ni pun lebih mudah lah, Bukan apa, pembawaan baby yang kedua ni agak pelik.

(i) kurang aktif siang tapi masa 12.00 am adalah masa aktif dia sampai saya tidak boleh tidur
(ii) morning sickness sy spt mual2, rasa loya kembali masa kandungan sy memasuki 28 minggu iaitu SEKARANG
(iii) lebih kerap kali menghadapi sesak nafas compare yang 1st

Kadang2 rasa, mau cepat bersalin ja sebab sudah tidak tahan...

sigh!

Oklah...till here...

see you in my next entry!

No comments:

A decision to make... is it for better or worse?

Sekarang tengah hot itu Korean drama "While you were sleeping'.. lakonan Lee Jong Suk (LJS) dan Bae Suzy (BS). Sedikit penceritaan ...