Tuesday, March 18, 2014

Excited terover ka?


Orang cakap checklist ni biasanya excited masa 1st baby saja... sebab nama pun 1st kan...apa benda pun kita mau buat rujukan... sana sini download information sana sini cari majalah...tanya orang...

Masa Joshua, sy ada buat semua ini. Siap pergi expo baby d midvalley lagi...tanya orang..tanya kakak...

Tapi namanya 1st time, still ada kekurangan...

masa Joshua lahir, beg hospital utk dia lengkap saya sediakan..tapi sy terlupa pula part saya...kamu tau apa sy lupa...bawa PAD.. aka sanitary pad.... nasib hospital sediakan tapi ya ampun pad dia jenis yang gantung..jadi sangat tidak selesa dan mudah sangat bocor habis merah baju hospital saya... so pengajaran pertama saya, masa bersalin nanti saya kena bawa pad..dulu saya pakai Laurier yang panjang punya...selesa dan panjang..so itu juga akan jadi pilihan saya nanti...

kedua pengajaran yang saya dapat,...rompers...


rompers ni bukan lah kebiasaan buat family saya..kakak saya pesan susah pakai rompers ni....ya lah mau masukkan kepala baby tangan baby...kalau yang asing2 baju and pants tu senang pakaikan...

tapi saya belajar 1 perkara, pengalaman orang lain berbeza dengan pengalaman sendiri...kebiasaan orang lain belum tentu sesuai dengan kebiasaan kita. Even if it was your family.

Masa saya dengan Joshua, bukanlah suatu yang sukar cuma, bila dukung joshua asyik nampak perut joshua saja sebab baju terangkat dari seluar lah...tapi kalau pakai romper, masa pakai kan saja kena ya hati2 lah masukkan tangan kepala..tapi lepas tu mudah... so this time, saya belajar untuk banyak beli romper untuk adik joshua.

Dan memandangkan saya bersalin dan berpantang di kampung, yang mana pengalaman sudah saya selalu blackout, panas and no aircon, jadi sy berfikir lebih baik beli baju baby yang nipis lubang2 banyak supaya pengudaraan tu mudah.

Dan since kali ni saya ada bilik sendiri sudah, so kebarangkalian utk selalu pindah randah bilik tu tiada. Masa Joshua, sekejap bilik adik saya, sekejap bilik kakak saya. Sebab tiada bilik khusus kan....

Dan kali ni pula, sy sangat exited mau pilih diaper bag lah, organizer beg lah for mummy, mau cari baby sling yang best sikitlah,,,

aduh..macam2 keinginan saya...tidak tahu kenapa...sy cuma ada naluri yang mau beri yang lebih baik dari pengalaman lepas. Of course masa Joshua, banyak trial and error...so kali ni prepare banyak supaya mana2 yang kurang saya perbaiki...

Bayangkan keperluan baju included towel mencecah RM6++. Itu belum masuk, saya punya set berpantang...huhu...

Ni bukan ada perbezaan kasih sayang. Baik joshua dan adik dia, semua disayangi sebab semuanya anugerah dari Tuhan. Cuma persediaan itu saja berbeza. Tak tahu ibu bapa lain, but I guess different parents different ways.

Apapun, lebih dari itu tiada yang saya harapkan selain adik joshua lahir secara normal tanpa komplikasi sihat dan cukup sifatnya.

3 more days to go...Sabah here I come...

No comments:

A decision to make... is it for better or worse?

Sekarang tengah hot itu Korean drama "While you were sleeping'.. lakonan Lee Jong Suk (LJS) dan Bae Suzy (BS). Sedikit penceritaan ...