Thursday, November 27, 2014

BF and The THIRD

hi..morning...

We are reaching to the end of November. 1 Month to go before 2014 say good bye to us.

Time is moving fast...so with my life...

Dari bertiga menjadi berempat...

Perlahan-lahan mengadaptkan diri untuk mengurus anak 2 orang yang lelaki.

Saya ingat masa saya mengandungkan Jayden, saya sempat bermonolog dengan diri sendiri supaya jayden akan berhenti menyusu sendiri. Dan tidak perlu saya paksa-paksa macam abangnya Joshua. Kenangan menghantar Joshua 1 bulan adalah kenangan yang pahit. Dan sebolehnya saya tidak mahu Jayden mengalami hal yang sama.

Semasa Jayden, saya berkeyakinan penuh dapat menyusukan dia 6 bulan eklusif. Sebab kali ini saya sempat menyimpan stok susu yang boleh tahan banyak. Malangnya harapan dan strategi saya tidak menjadi. Apa bila ketika usia Jayden almost 6 bulan saya disahkan mengandung. YES. I am pregnant. AGAIN.

5 bulan sahaja saya dapat menyusukan Jayden full. Lepas tu sudah campur dengan formula. Sebab once saya pregant kuantiti susu drop secara mendadak. di tambah ketika itu baru saja memangku 48. Lagi usaha mengepam susu semakin sukar dilakukan.

Lama2 dalam 6 bulan lebih Jayden sendiri berhenti. Tanpa dipaksa tanpa disuruh.

Pada mulanya, saya rasa happy. Sebab just like what i wished for. But then, sedihnya...we all know susu ibulah paling berkhasiat utk baby. Sejak jayden berhenti susu badan...mesti dia kerap kena selsema dan batuk. Dan sy terpaksa bergantung kepada ubat doktor most of the time.

Sikit2 batuk saya masih guna kaedah natural. Tapi kalau tahap batuk kuat...sy tidak boleh menunggu lama2. Memang antibiotik doktor akan kasi kalau lebih 3 hari jayden batuk.

Bila Jayden demam situlah saya rasa sedih sangat. Sebab kalau dengan bf pasti dia akan dapat zat dari susu ibu. Sebab apa yg ibu makan itu yg anak makan juga. Kalau sy makan multivitamin jayden pasti dapat sama.

Sayangnya...di kala sya ingin melakukan dengan baik bf journey saya dengan Jayden..tidak menjadi pula.

Dengan kehadiran orang baru lagi dalam rahim ku...memang agak berat dan mencabar. Puji Tuhan the 1st trisemester,...alahanku x kuat spt 2 pengalaman yg lepas. Yg ketiga ini, sikit2 itu ada maksud saya tekak rasa mual pahit. Tapi x sampai muntah teruk2 atau muka serabai atau langsung x boleh makan. This time around with the third, it is much easier.

Pun begitu dengan anak almost 3 tahun dan baby yang baru 6 bulan,,tetap juga mencabar. Badan sangat cepat letih...ada hikmahnya Jayden berhenti menyusu awal. Tapi x ku sangka aku mengandung. Sedangkan suda dikira dengan baik timingnya. Apa boleh, sy anggap ada rencana Tuhan di sebalik semua itu.

Since routine ku akan berulang kembali...pergi klinik segala...tahun depan berulang lagi bahkan double lah kali cabarannya. sebab dijangka baby ke3 ini akan lahir cukup2 ayden 1 tahun. Dan sy mengharapkan inilah yang terakhir, Cukuplah 3. Dan kali ke3 ini sy sangat berharap sy dapat menyusukan dia sepenuhnya sampai dia 2 tahun. Sangat2 berharap, Sebab itu, kesilapan strategi yang lepas akan dijadikan pengajaran lagi,

Oklah....till then

2 comments:

Unknown said...

Wow, dah pregnant lagi ke Renny? Cepatnye...nak kejar saya ya..hehe. Anyway, congrats dear! Kena makan byk sikit vitamin ni since badan belum fully recover from last pregnancy..hehe. Bila due date?

princess said...

oh wow! that is totally unexpected! congratulation!

A decision to make... is it for better or worse?

Sekarang tengah hot itu Korean drama "While you were sleeping'.. lakonan Lee Jong Suk (LJS) dan Bae Suzy (BS). Sedikit penceritaan ...