Monday, November 3, 2014

The story of my 2nd baby Jayden Uriel



Masa saya 1st jadi mummy kepada Joshua, banyak benda yang saya rekod. For eg bila masa 1st time joshua boleh meniarap, bila ada gigi, macam mana dia 1st time dapat solid food, etc etc...dan baik FB, IG saya penuh dengan keéxcitedán saya menjadi ibu...sampai banyaklah status post saya pasal joshua. Orang bilang excited and welcome to motherhood lah.. ya me being as normal me and normal woman...

Bila ada 2nd baby, i admit banyak benda sy x rekod...banyak benda yang sy x war2 kan di media sosial...banyak benda sy rekod di minda saya sendiri dan memori saya...

But i guess it doesnt sound fair to jayden uriel. After all, bila dia besar nanti pandai cakap sekali tengok blog saya (hopefully masih hidup lagi blog tu time tu) mesti dia akan rasa hairan kenapa semua benda gambar abang dia yang banyak..cerita abang dia yang banyak...so di post sy yang kali ini, saya abadikan sedikit memori saya tentang Jayden uriel...

Nama jayden saja sebenarnya susah mau cari...apa lagi nama uriel. Both name is Hebrew origin. Since sy and hubby bukan jenis kasih nama yg lebih kurang sound sama,,,mcm nama sibling sa sendiri...tapi sy masih mau kasi nama yang kalau boleh ada persamaan bagi semua anak-anak saya. Since nama bapa mereka Michael with the end of EL..makanya..joshua dan jayden huruf J depan yang sama tapi nama kedua mereka masing-masing akan berakhir dengan EL. Sebab itu datangnya RaphaEL dan UriEL. And it is really hard to find such name that bring good meaning..well at least nama itu satu doa kami untuk anak2 kami. In my previous post i did explained the meaning of jayden uriel name, so i wont repeat it here. :)



Jayden seawal 3 bulan lebih skit,,dia sudah meniarap kan dirinya...which is for us sangat cepat berbanding abangnya Joshua. Mungkin sebab jayden dari lahir lebih kecil berbanding Joshua. Sy sebenarnya fobia baby size besar sebab sakit mau meneran...syukur jayden his size is just á bear able pain that i can endure during labor'. 

Dulu masih jayden lahir badan dia kemerah-merahan..unlike Joshua dia dari kecil nampak terus kulit macam orang cina...halus dan putih. But after bbp bulan, kulit jayden menjadi putih dan halus. Dari kecil jayden sudah pandai komunikasi dengan kami. Stp kali sy ambil dia dari nurseri dia mesti mau 'say something'each time kami bercerita. Dan yang paling ketara, jayden sgt murah dengan senyuman...suka sangat senyum dan itu buat dia sangat precious..kecomelan yang amat sangat..ok (i am being super bias mom here)

Seawal 5 bulan jayden sudah menunjukkan dia minat mau makan. Tapi saya tahan sampai dia cukup 6 bulan sebab sy teringat dia kuning sampai 1 bulan tu hari sb hati dia lambat matang. jadi sy x mau ambil risiko bagi makan sebelum dia betul2 cukup 6 bulan. Masa baru jejak kaki 6 bulan, jayden sudah mulai angkat badan mau ke step seterusnya utk merangkak..bahkan lebih aktif...dan sekarang ni he can sit! merangkan belum pass tapi jayden sudah boleh duduk. 

Dan tanpa sy sedari jayden sudah tumbuh 11/2 gigi. Itu pun sekolah brtahu sebab jayden berhenti menyusu seawal 6 bulan. SENDIRI. Lagi amazing...

I feel so bleesed. TUmbesaran jayden agak cepat compare to his abang. Dan sebab dia suka orang..suka main,, jayden juga suka usik abang dia. Abang dia suka main ipad...situ juga jayden akan   datang kacau abang dia. Kuis2 ipad dan rambut abang dia. Joshua pula x suka berkongsi...


Tengok jayden suka mau main dengan abang dia, tapi abang dia buat dono saja...


Even saya kasi ipad besar jayden still wanted to see his bro ipad mini

Dua2 sudah dapat bahagian masing-masing


 sigh..saya x planning bagi jayden gadjet2 ni..tapi apakan daya peer pressure I guess.


This is precious for me...see how jayden loves to communicate with other people..

They are both precious to me. I admit ada masa sy jadi hulk mommy utk mereka berdua bila keadaan diri saya yang penat dan melayan mereka berdua..i feel bad to them...but every time they fell asleep, mesti saya renung wajah mereka. Cuma ada satu yg ada di hati saya...,mereka adalah kesukaan hati saya. Mereka adalah hadiah dari Surga untuk saya. 

Hanya doa yang sy berikan utk mereka...supaya Tuhan Yesus sentiasa melindungi dan memelihara mereka..Joshua dan Jayden...

Anyway.. Happy November u olls...

1 more month to go before we end this year...


No comments:

A decision to make... is it for better or worse?

Sekarang tengah hot itu Korean drama "While you were sleeping'.. lakonan Lee Jong Suk (LJS) dan Bae Suzy (BS). Sedikit penceritaan ...