Monday, November 17, 2014


Hujung minggu adalah hari beristirehat bersama keluarga selepas 5 hari memerah otak dan mengerah tenaga di Pejabat. Minggu ini sahaja dua kali saya berulang ke INTAN Bukit Kiara kerana menghadiri Program. Minggu lepas juga minggu mengerah otak untuk mengeluarkan idea penulisan yang boleh tahan mencabar minda ku sebagai penjawat awam. Ternyata, pengalaman selama 8 tahun bekerja masih belum cukup untuk mengeluarkan sebuah kertas Dasar. Menyedihkan! Saya akan blog tentang hal itu kemudian.

Apapun, jangan hairan kalau saya cuba menulis dalam Bahasa Melayu lengkap. Bukan apa,selepas mendengar Seminar Pugar Bahasa tempoh hari terasa insaf sekejap. Hahaha. Tapi susahlah... kang blog ku akan menjadi seperti tv kerajaan yang orang ramai tidak berapa suka tengok sebab bahasanya yang terlalu formal..hehehe

Anyway...hujung minggu ku kali ini adalah super mencabar. Saya sebenarnya sudah biasa 'ditinggalkan'oleh suami untuk mengurus anak-anak sendiri. Dengan nature work suami yang selalu keluar atas urusan rasmi...diriku sudah terbiasa. Tapi hujung minggu adalah berbeza. Minggu lepas suami ku terpaksa balik Sabah untuk urusan 'maid hunting'which I hope and pray urusan kami itu akan berjalan lancar walaupun harapan itu setipis kertas A4. Bukan masalah orangnya tapi ada sedikit urusan legal yang here and there perlu kami ambil perhatian.

Jadi bermula jumaat malam, sabtu and ahad. Hanya tinggal diriku dan anak-anak ku yang comel itu.

Jayden masih dalam proses recover. Sejak rabu, jayden batuk-batuk, dan suhu turun naik sehingga saya terpaksa ambil EL pada hari rabu. Mau ambil EL pun memang masalah lah kalau di tempat baru dengan bos baru. Kalau masih d jabatan lama, sekurang-kurangnya saya tidak rasa takut dan gementar sangat. Bukan ambil kesempatan tapi at least I know how is my penyelia. Tapi di tempat yang baru ini, ehmm menggigil juga lah. Walaupun sebab family matter.

Joshua pula masih dengan sikap nya yang happy go lucky. Makin dilarang makin dibuat. Dicakap jangan..baginya adalah YA. Dirotan di jerit masih buat x tahu. 

So minggu ku sangat tragik. Saya betul2 jadi seorang mummy yang horror. Marah. Jerit. Rotan. Tendang. entah lah..kalau fikir balik...it was really bad..that i ended with crying.

Crying.

Crying.

and suddenly I regretted to be a mother.

It was a horrible feeling.

I gave up.

Then, i started to blame God. I ask God, why i have never have smooth journey in parenting? why my son Joshua still cant talk and understand me? why jayden keep on crying? why they are so clingy to me? why i dont have maid? why God didnt send me a helper? Why my husband have to go back at this time? why I become mother? why? and Why?

Then at 5 oclock on the sunday evening..finally both of them fallen asleep. Kepala masih berdenyut2 sebab sudah 2 hari x cukup tidur.  (or almost 7 days kot). Kerja rumah menunggu. Ada botol susu perlu dicuci. Ada kain-kain perlu dijemur. Since sy malas keluar, sy perlu masak (masak simple saja) dinner untuk sy dan anak-anak. I need to be fast before they wake up.

And the list to do is go on and on in my mind.

But, instead I just lied down and opened my e-bible looking for a words. Then I looked up at Psalm 6:5

"For in death there is no remembrance of you; in Sheol who will give you praise?"

O aku masih hidup Tuhan. Walaupun dalam keadaan ku begitu aku sukar untuk mengucap syukur...tapi aku masih hidup Tuhan. sebab di dunia orang mati siapakan yang akan mengucap syukur?

Then, I prayed. I asked God for forgiveness. For EVERYTHING. I Said and Done. 

After that I get up from my bed. Take my shower and rushed (again) doing all things that I can do before they wake up.

So this is my life..my real mother hood story. I am far from perfect mother. And I think I will I never be one. I am just me. A mother who have a lot of weaknesses. 

But still...

Joshua and Jayden is the perfect GIFT from heaven. And they are my reward of my womb. A blessed womb. They are Benjamin Generation. The generation who love God. 

And I know God had a very special task for each of them. 

Though I am not a perfect mother, I know I had a perfect God. Though I had make a lot of mistake. But Joshua and Jayden will never be a mistake. God had seen them long before I seen them. 

Inilah kisah hujung minggu ku. 

I love them very very much. 

I thank you Lord for loving me even though i am also a miserable child to you.

This is the picture of them. (Laughing and playing together (on my laps) before Joshua punched his lil. bro)

Priceless!

2 comments:

princess said...

wow, there is a reason for a season of singleness and to be rooted and to serve. Motherhood is tough even WITH those roots. Jiayou cuzz!

rennylesa said...

Betul..

masa single adalah masa yang tidak akan berulang...gunakan kesempatan single utk melayani Tuhan sebaik-baiknya..

bukan sudah jadi ibu tidak boleh melayani..tapi masa anak2 masih kecil pergerakan lebih terhad..fokus akan lebih banyak pada family.

Tapi semua itu ada musimnya...it is just that I need to be patience more espcially during those seasons spt ini. :)

Btw, jgn takut berkeluarga ya..ini cuma perjalanan saya mungkin lain dengan pengalaman kau nanti...

A decision to make... is it for better or worse?

Sekarang tengah hot itu Korean drama "While you were sleeping'.. lakonan Lee Jong Suk (LJS) dan Bae Suzy (BS). Sedikit penceritaan ...