Friday, November 7, 2008

back from langkawi.......

holaaaaaaaaaaaaaa....gi mana kabarnya kalian? ogenki des ka?

heheheh...semua bahasa bercampur aduk suda gara-gara bertemu dengan macam-macam jenis orang di langkawi...well saya ke sana tuk urusan rasmi....dalam masa yg sama... i want to have my short vacation....evaluasi diri....tengok lain tempat....jalan-jalan tenangkan fikiran...jauh dari bandar yang sibuk..aise....tapi memang benar....i din say that serdang tidak memberi ketenangan..kerna peace itu ada di mana-mana...as long kita mengandalkan Tuhan dalam kehidupan...tapi Tuhan juga kreatif dan cara-Nya tuk setiap orang itu beda ya....saya sepanjang bulan 10 memang tidak keluar langsung..tempat saya tu...Putrajaya-serdang-serdang-putrajaya..5 hari di putrajaya 2hari di serdang....for 31 days........jumpa bos...my big bos everyday....not to say that i dun like my bos..tapi suasana kerja membuat saya punya fikiran menjadi sempit....perlu bernafas,...nah God itu tau persis keperluan anak-anakNya...tepat 3hb hingga 6hb dihantarNya saya ke Langkawi Island...penerbangan sejauh 1 jam dari KLIA to langkawi....di sana,,,as i told u before itu atas dasar urusan rasmi..saya menghadiri workshop on food marketing with other ASEAN countries..dan tetamu kehormat dari Japan....saya bertemu dengan kawan2 dari bidang yang sama i.e agriculture....this is my very very first time dealing with them and i be the 'ambassy' (if i can say like this)...for M'sia Gov....yg lucunya saya pun bukan bagus sangat speaking ni....tapi saya hantam saja..janji durang faham....tapi saya tengok orang Jepun, Thailand dan Laos, wakil mereka juga so-so in english speaking...nah itu buat saya tidak gementar bercakap dengan mereka..cuma saya gementar bercakap dengan org m'sia yg hebat2 english mereka....sya pelik juga...kenapa org sesama thai mereka lebih senang bercakap bahasa ibunda mereka begitu juga dengan jepun dan laos...tapi kalo org m'sia ,,sesama malaysia pun mau cakap english..pelik?????.....saya bukanlah anti english atau pro BM...TIDAK sama sekali..tapi...soalan itu mulai saya renungkan sejak saya bersama -sama dengan mereka (non-Malaysia)....pada hal org Thai jauh lebih maju dalam bidang pertanian...tidak payah cakap la kalo Jepun...lalu saya sampai pada kesimpulan begini...kalo kita mau belajar dari negara-negara yang maju ni dalam bidang pertanian khususnya..kita perlu belajar bahasa mereka terlebih dahulu...fikirkanlah macam mana mau belajar kalo first communication pun gagal...ini saya alami di sana..susah sangat mau bercakap dengan the ladies from Thai...padahal mereka semua itu pangkat GM di sana..hebat-hebat...saya teringat bagaimana Tuhan datang ke dunia dan menjadi manusia,...yakni 100% manusia....kerna sy percaya begitu Tuhan mengasihi kita DIA datang ke dunia...menjadi Yesus..yang 100% manusia juga 100% Tuhan...sebab itu Tuhan tau persis keadaan kita sebagai manusia kerna DIA pernah alaminya...so saya alihkan itu dalam soal hubungan dua hala negara saya kira kita perlu belajar bahasa dari sana....ini tidak kita agung2kan bahasa France, German, etc..walhal kalo negara itu bukan khusus tuk pertanian...kalo teknologi iya...tapi pertanian NO...we have to look to other countries....
but all in all...saya bersyukur dapat menghadiri workshop tu...di samping saya banyak yg sya pelajari..saya juga bisa..merehatkan otak...saya ada pergi tu keliling KILIM GeoForest Park...best sangat....saya p tempat 'eagle feeding' dengan menaiki bot yg laju itu....pas tu tengok burung kelawar..masuk gua....first time beb...seronok lah....sempat juga saya berangan-angan di atas bos...mau bawa family + family in law saya di situ...hahahhaa...siapa lah pria sejati yang bertuah dapat saya ni...ahaakkkkass....yg sayangnya sya gak punya kamera...biasalah hp pun sederhana je kamera pun lum mampu beli...hehehhee....sempat juga di KLIA sebelum tu mau beli kamera...tapi credit card..tp Roh Kudus bilang sabar dulu...disiplin..jangan terus-terusan guna kad....makanya saya tahan-tahan hati ja..so bak kata mr.Kenji Takeuchi from Japan....i dun have camera but i will keep it in my memory"....so pinjam ayatlah takeuchi san. ..... semua tersimpan dalam ingatan sy jak....orang2nya...lautnya...burung helang....coklat...huhu....

o ya...saya sebenarnya kali kedua pergi langkawi...and i hope the third time i go..i will bring my family..and of cos...at that time..maybe...bila tiba waktunya...saya akan bawa my Husband sekali...hahhahahhaa.....kalaulah.....kerna "rancangang Ku bukanlah rancangan mu"....biarlah kehendak Tuhan yg jadi...Amen....

No comments:

A decision to make... is it for better or worse?

Sekarang tengah hot itu Korean drama "While you were sleeping'.. lakonan Lee Jong Suk (LJS) dan Bae Suzy (BS). Sedikit penceritaan ...