Sunday, June 6, 2010

Not Full time but full heart

Note: Entry lama yg sudah lama berada dalam draf.

waktu sy di batam, ada yang bertanya sama saya begini 'sis kamu full time di gereja sana'... belum sempat sy menjawab soalan itu, terus dipintas oleh seorang lagi 'dia bukan full time'... yang bertanya dengan sy terus jawab begini 'ya iyalah, not full time but full heart, betul kan sis'... terus sy macam terdiam dan berfikir.... 'o ya lah kan, betul juga. Sy bukan full time di gereja tapi apa yg sy lakukan di gereja tu adalah segenap hati sy..so i may not a full time workers at church but i do it with all my heart. Wow!


Lepas tu ada yang tanya saya lagi, kenapa tidak jadi full time jak di gereja... hehehe..terus teringat kutbah Pr Losius pasal 5 roti dan 2 ekor ikan.... sy cakap buat masa ini, sy tiada panggilan sepenuh masa di situ, tapi apa yg sy lakukan sekarang dan sy happy melakukannya, sy pekerja dan juga pekerja di rumahNya Tuhan. Sy PTD dalam masa yg sama sy melayani juga di Gereja. Memang akan menuntut energy yang banyak kan, lepas tu banyak fokus tapi sy enjoy. Sebab sy tau, di mana sy bekerja sekarang ni juga merupakan pelayanan saya. [kalau sudah ikut KDC, patut sudah tahu ni!]


Tapi itulah sy senang dengan statement ini 'not full time but full heart'. Jadi dalam setiap perkara lakukan lah itu dengan segenap hatimu seperti untuk Tuhan dan bukan untuk manusia. Memang realitinya dalam hidup kita akan ada masa-masa sukar baik itu ditempat kerja mahupun di Gereja. Tapi God is good. Dia sentiasa memberikan kekuatan baru setiap hari. Apa maksud sy kekuatan baru? Apakah kekuatan baru itu sy sentiasa tahu apa yg akan sy lakukan atau sy sentiasa dapat melakukan sstu dengan baik? NO! Bila sy kata kekuatan baru, itu berbicara keadaan sy seperti ini, ada waktu yg sy blur, ada waktu tidak tahu mana mau mula..ada waktu macam senang, ada waktu berjalan lancar tapi ada waktu macam tersekat-sekat...tapi kekuatan yang datang dari Tuhan membuatkan saya lebih tenang untuk menghadapinya, ada kepercayaan ada iman yang membuatkan sy tabah untuk melaluinya. Yang lebih penting, ada pengharapan dalam setiap yg sy lakukan.

That's why, sy enjoy...baik di Gereja mahupun di tempat kerja. Kedua-duanya mengajar saya banyak perkara untuk terus memandang ke hadapan. Sebab Tuhan yang sy sembah adalah Tuhan yang sama baik sy di Gereja mahupun ditempat kerja. So hidup ini adalah untuk memuliakan DIA dalam setiap perkara yang sy lakukan.

So, I just happy and be thankful...for even I'm not full time,,but I give my full heart into everything I do, and I simply grateful for it.

Thank You Jesus...

Be Blessed everyone.

No comments:

A decision to make... is it for better or worse?

Sekarang tengah hot itu Korean drama "While you were sleeping'.. lakonan Lee Jong Suk (LJS) dan Bae Suzy (BS). Sedikit penceritaan ...