Wednesday, August 11, 2010

DH Review

sy akhirnya habis tengok season 6 DH. Semuanya kerana www.fastpass.tv.com dan thanks to kiera and bien yang memperkenalkan nya kepada sy... hehehe.

Apapun, sy sudah habis season 6 DH, dan season 3 GG. Episode terakhir season 6 DH, sangat menyedihkan saya. Ada 4 watak utama wanita dalam cerita DH ni. Susan, Gabriela, Lynette dan Bree. Susan, ada 2 org anak. Perempuan anak susan dengan 1st husband dia yg sudah meninggal dunia dlm season ni. Anak dia laki2, itu anak dia dengan Mike Delfino husband dia. Gabriela pula model yang bersara dan jadi full time housewife. Dia beruntung sebab ada husband Carlos yang kaya yang boleh support dia yg sangatlah high-maintenance, ya lah kan ex-model. Manakala, Lynette pula seorang ibu kepada 5 orang anak dan suaminya [ok sy lupa nama dia]. Lynette dibesarkan oleh ibu yang alkoholic so dia banyak menjadi seorang yg lebih dominan dari suaminya. semua hal urusan rumah tangga dia mesti usaha untuk kawal. Jadi di situ suaminya yang agak stabil memainkan peranan dia. lastly c Bree. Bree ni wanita yg ada karier dan wanita yg brprinsip. Pun begitu, suaminya Orson banyak berkorban tuk Bree meninggalkan dia pd akhir season ni sebab orson mendapati Bree banyak menyimpan rahsia dan bg orson Bree bukanlah wanita yg dia sangkakan.

Since sudah kenal watak2 dalam DH ni baru boleh sy jelaskan kenapa sy suka cerita ni. DH sy mulai ikuti waktu season 5 dan itu pun cuma half dari season tu sy ikuti. Season 6 ni lah yg sy ikuti dari episod 1 sampai yg finale. Banding GG, sy suka jalan cerita DH lebih lagi dan nilai yang disampaikan. Mereka semua ini adalah wanita yang sudah punya keluarga, anak, karier dan mereka saling bersahabat di sebuah Taman namanya Fairview. Nilai kejiranan dalam cerita DH ni pun ditampilkan. Walaupun masing2 tidak lepas dengan ego masing2 iyalah saling mahu menyaingi antara satu sama lain macam susan dan Gabriela. Tp pada akhirnya, mesti ada yg mengalah. Macam ada 1 episode tu, kedua2 susan dan gabriela ni mau anak mereka menang. jadi mereka berusaha buat apa saja cara tuk pastikan anak mereka menang dlm pertandingan yg sama. Akhirnya susan mengalah selepas dia mengetahui kisah anak Gabriela kenapa dia mahu menang. Dan yg bestnya susan beritahu anaknya lil MJ namanya, bahawa erti kemenangan tu tidak semestinya mesti menang dlm pertandingan. Tp kemenangan juga boleh maksud kita berkorban dan beri kemenangan kepada orang yg lebih memerlukannya. Macam Lynette, dia belajar untuk mempercayai suaminya dan tidak berusaha utk mengawal semua keadaan spt yg dia kehendaki. Dlm hal ini, suami Lynette memahami masa silam Lynette dan dia tidak mempesalahkan lynette bahkan memberi ruang tuk lynette belajar dan melepaskan masa lalunya. Bree pula, ada 1 episode yang akhirnya menyedarkan dia betapa saling mengampuni dan melupakan dalam hubungan itu boleh menyelamatkan perkawinannya, wlpn Orson tinggalkan dia sb rson x boleh terima usaha Bree yg melindungi anaknya dr didakwa kerana melakukan jenayah langgar lari. Di situ Orson tegur Bree, dan Bree sedar, rahsia yg dipegangnya selama bertahun2 akhirnya dibongkarkan juga.

Episode finale DH buat hati sy sebak. Sebabnya, susan terpaksa berpindah dari taman itu sebab keluarganya mengalami financial breakdown. Gara2 ego suaminya yg tidak mahu isterinya membantu masalah kewangan yg dihadapinya. Tp susan walaupun marah dan sakit hati, dia mengampuni suaminya mike, dan berkorban bersama dgn terpaksa tinggal di apartmen kecil. This remind me vow waktu kawin. Tetap bersama baik ketika susah dan senang, sakit atau sihat, tetap bersama. Gabriela seorang yg walaupun perangainya mengada2 bukan sikit tp banyak, tapi dia seorang yg suka menolong kawan. Dalam episode terakhir, dia menolong keluarga Angie dlm kesusahan dan dapat diselamatkan daripada mati dibom. Bree akhirnya terbuka dengan Gabriela mengenai anaknya yg melanggar lari dan menyebabkan ibu mertua Gabriel meninggal dunia. Lynette selamat melahirkan anaknya di tangan seorang pembunuh bersiri Eddie. Lynette adalah ibu contoh dalam keempat2 mereka ini pada sy lah.

So, season DH ini berakhir dengan ada 1 lelaki misteri yang mengambil alih rumah susan. Ironiknya, sy x tahu siapa lelaki tu, tp macam dia ada kaitan dengan season2 sebelum ini. So susah sikit mau tau lah apa cerita dlm season 7 yg akan ditayangkan bulan 9 di US nanti.

Ehm...panjang sikit sy review cerita DH. Tp sb inilah yg buat sy suka dengan DH. GG? cerita ni terlalu banyak romance dan yg sy x suka itu bertukar2 pasangan di kalangan2 durang juga. Tp tetap sy follow cerita GG ni sebab mcm sy cakap ambik yg positif, yg -ve tinggalkan.

Ok doky, till then...enjoy!

3 comments:

thesweetlittlecat said...
This comment has been removed by a blog administrator.
vivien_capri said...

hoi! hoi! ya hoi! jangan masukkan saya dalam ini gambar....ekekekkekkee...

saya tidak bersalah, okei...hehehe

rennylesa said...

hehehe...already deleted...

or shud i privatised kan blog ku yg ciput ni..hehehe

tq..

A decision to make... is it for better or worse?

Sekarang tengah hot itu Korean drama "While you were sleeping'.. lakonan Lee Jong Suk (LJS) dan Bae Suzy (BS). Sedikit penceritaan ...