Wednesday, October 6, 2010

Amsal 16:3

Let me share with you today this words taken from Proverbs 16:3 in a few version.

'Share your plans with the LORD, and you will succeed.' (Contemporary English Version - CEV)

'Commit your actions to the Lord,and your plans will succeed.' (New Living Translation - NLT)

'Put God in charge of your work,then what you've planned will take place.' (The Message)

'Commit to the LORD whatever you do, and your plans will succeed.' (New International Version - NIV)

'Serahkanlah perbuatanmu kepada TUHAN, maka terlaksanalah segala rencanamu.' (TB)

Semuanya sama saja maksudnya, tapi dengan merujuk pelbagai versi fikiran kita akan lebih terbuka dan lebih faham apa yg Tuhan maksudkan dalam Firmannya especially ayat ini Amsal 16:3.

Hidup kita tidak akan lari dari buat planning itu dan ini. Sebab firman Tuhan kata, manusia tanpa visi akan menjadi liar. Maksudnya main sembarang saja...seperti lalang, sekejap ke kiri sekejap ke kanan, tiada pendirian, akhirnya terumbang ambing. Tuhan tidak mau kita spt lalang. God want us to have a vision, a dreams, a strategy, a principle.

Tapi bottom line kepada semua perancangan kita, Tuhan mau kita serahkan itu kepada DIA yang tau apa yg berlaku akan datang. Dalam erti kata lain, kita bukan hidup menggunakan kebijaksanaan kita. Spt bbp saintis2 yg tidak percaya adanya Tuhan. Di atas planning kita semua, kita tahu bahawa ada TUHAN yang jauh lebih besar dari segala perencanaan manusia, melebihi apa yang manusia fikirkan.

Setelah meneliti bbp siri versi, sy suka versi CEV. Sy suka perkataan ini 'SHARE'. Kalau share kan, itu spt kita sangat dekat dengan Tuhan Pencipta langit dan bumi, BAPA Surgawi. Biasanya kita kalau ada masalah2 yang sulit dan sukar utk dikongsikan dengan umum, kita akan mudah share kan masalah itu dengan orang yang memahami kita atau yang paling rapat dengan kita kan? Sebab apa kita share dengan orang itu, sebab 1; kita percaya sama dia dan 2;kita ada special bonding dengan dia. So ada perasaan aman di situ kan!

Jadi bila sy baca balik versi CEV ini sy betul2 dikuatkan. Sebetulnya, beberapa bulan ke depan even pada hujung minggu ini banyak betul plan dan perkara yang perlu difikirkan dan dalam masa yang sama sy sedikit panik juga memikirkan apa macam planning itu nanti. Tapi bila renungkan balik ayat ni, sy terhibur dengan janji Tuhan. Sy ulang ayat ni dlam CEV ~ Share your plans with the Lord, and you will succeed.~ Just share dengan DIA semua plan kita dan DIA janjikan semua plan kita akan berjaya. How to share with GOD? Simple, macam mana kita share dgn kawan2 kita? thru talking kan? Jadi apa maksudnya bercakap dengan Tuhan? simple, kita datang dengan sikap berDOA. D- Dialog , O - orang, A - Allah. So begitulah tu, berdialog dengan Tuhan thru prayer.

Sebenarnya dengan share kan plan itu kepada Tuhan, kita sebenarnya mengakui kebesaran Tuhan dalam hidup kita. Kita belajar surrender dan percaya, tidak ada 1 pun yg berlaku dalam hidup kita merupakan kebetulan melainkan ada rencana Tuhan utk kita semua.

Ini apa yg sy sendiri dapatkan hari ni thru this words really inspire me and bless me and every single way.

Thank You Jesus.

No comments:

A decision to make... is it for better or worse?

Sekarang tengah hot itu Korean drama "While you were sleeping'.. lakonan Lee Jong Suk (LJS) dan Bae Suzy (BS). Sedikit penceritaan ...