Wednesday, May 25, 2011

Belajar invest

Selamat pagi...

sudah lama tidak menulis kan...

anyway pagi ni, saya tiba2 rasa annoyed with a few comments di FB. Adalah dalam 1 group tu membicarakan soal yuran kalau ada apa2 seminar yang diadakan. ( ini especially seminar utk kalangan sendiri).

Antara seminar atau camp yang saya pernah ikut, yg paling mahal saya bayar adalah rm150. range seminar yang biasa yuran dia di antara rm50-100. Camp lebih kurang 2 atau 3 hari. Dan kebanyakannya diadakan di resort atau hotel.

So adalah bbp anak Tuhan yang comment yang mengatakan they are still student and they cant afford the fee. Ada juga yang minta buat di tempat yang lebih murah.

Ok sebelum saya ulas pasal status sudah kerja dan masih student (sebab saya pernah melalui kedua-dua situasi), saya mau tekankan sesuatu dulu. Prinsip firman Tuhan bilang, taburlah maka kamu akan tuai. Seberapa banyak yang engkau tabur, itulah yang engkau akan tuai. Bahkan, ada yg menuai lebih daripada apa yang ditabur.

So apa moral of the story di sini ialah, jangan pernah jadikan kewangan sebagai alasan atau penghambat kita utk menabur atau menuai.

Saya waktu student, ada satu camp tu saya sangat mau pergi. Yuran dia RM100. Masa tu saya betul2 tiada duit. Ya lah student kan, segan lagi mau minta duit sama parents saya. Duit biasiswa pun cukup2 utk belanja study saya. Tapi apa yang masa tu saya belajar, saya bertanya kepada teman2 saya kalau boleh saya bayar ansur2. Melihat kepada kesungguhan hati saya dan saya percaya Tuhan tidak pernah meninggalkan anak2Nya yang sungguh mau belajar, pada waktu itu ada seorang sis invest sama saya supaya saya dapat ikuti seminar itu. Dan puji Tuhan, apa yg saya dapat dalam seminar tu jauh lebih yang saya sangkakan. Bahkan kehidupan berubah total. Kerana itulah kairos saya yang Tuhan tentukan. Ada 180 darjah perubahan.

So bila saya sudah kerja, dan ketika saya jadi urusetia utk sstu camp...let me share this,. Pihak urusetia bukan senang2 mau tentukan yuran sengaja sampai ratusan ringgit. Itu semua sudah dikira dari segi kebajikan peserta, keselesaan peserta dan kelancaran camp or seminar. Supaya, ketika seminar atau camp dibuat, gangguan2 atau ketidakselesaan dlm seminar dapat dikurangkan dan impak dari setiap sesi dapat diberikan secara menyeluruh. Penceramah juga selesa supaya dia lebih fokus dengan persiapan diri tanpa dibebani rasa tidak selesa dgn keadaan tempat tidur or etc. Sebab itu pemilihan tempat juga bukan sembarangan. Kalau cuma tidur 1 malam, mungkin boleh consider tempat tidur sekadar tempat tidur boleh lah kali. Itupun ding dong yuran paling minima pun Rm50.

So pada saya bukan masalah yuran nya mahal atau tidak, tapi sejauh mana kamu sanggup invest sstu dalam hidup mu. Katalah yuran dia rm150, kamu as a student mampu ada rm30. Then why not serahkan dulu rm30 itu. Tuhan melihat hati yang sungguh2. Berdoa minta Tuhan lakukan selebihnya.

Pengalaman saya, bila student datang kepada saya dan saya lihat mereka sungguh2 mau pergi tapi kekangan kewangan, saya akan tanya dulu, berapa yg mereka ada yg sanggup mereka invest. Dan saya akan jawab, kalau kamu betul2 mau ikut, daftar dulu pasti ada jalan buat kamu utk pergi. Sebab apa, itu juga saya ditrain oleh bapa rohani saya. Jangan pernah jdikan kewangan sebagai kekangan.

Hidup saya berubah bila ada orang invest utk saya. Sebab itu, saya belajar juga utk invest sama orang lain. Dan sy bersyukur, apa yang saya lihat ada perubahan kepada orang itu. Dia setia ikut Tuhan sampai hari ni.

Sebab itu, saranan saya kepada orang2 sedemikian...kalau betul2 mau ikut sstu seminar atau camp..jangan berhenti bila ada kekangan kewangan. Berdoa banyak2...belajar invest. Belajar kongsikan kepada rakan komsel kan ada prinsip keterbukaan adalah awal dari pemulihan? Buat apa malu. Belajar share isi hati dengan bapa rohani kalau tiada bapa rohani siapa2 lah yang anda percaya yg anda fikir boleh membimbing anda.

Sebab itu kadang2 saya bosan dengar...'saya kan student'...i know kesusahan seorang student...tapi kalau dari student pun x belajar to invest...susah juga tu bila sudah kerja....

so fikir2kan dan renung2kan...

stay blessed..

p/s-entry mengenai perkembangan diri saya akan nanti saya share ya...saya dahulukan dulu yang ini.

No comments:

A decision to make... is it for better or worse?

Sekarang tengah hot itu Korean drama "While you were sleeping'.. lakonan Lee Jong Suk (LJS) dan Bae Suzy (BS). Sedikit penceritaan ...