Thursday, May 19, 2011

To u, with love



(This entry dedicated to all the teachers that had teached me since I was in my primary, secondary till my University days.)

Hari guru sudah berlalu. Saya memang bercadang utk tulis entry khusus tuk hari ni, cuma hari ini baru ada kesempatan tuk menulis.

Saya tidak tau cikgu zaman sekarang sama atau tidak dengan cikgu zaman saya sekolah. i guess bukan saja student yang berubah tapi guru2 pun ada berubah juga.

Zaman sekolah rendah saya, guru yang paling saya sayang dan saya ingat sampai hari ini adalah Cikgu Kow Yen Phin. Dia mengajar saya Bahasa Inggeris dari saya darjah 4 sampailah darjah 6. Kalau bukan kerana cara cikgu mengajar BI, saya pasti saya tidak pandai BI. Dulu2, BI adalah bahasa yang sangat ditakuti oleh kami dan antara subjek yg paling sukar mau score. Tapi sejak Cikgu Kow ajar, dari situ saya mulai faham antara present tense, past tense, future tense, etc.

Bukan itu saja, utk develop keyakinan kami dalam bahasa asing ni, Cikgu Kow bawa kami buat koir dan masa tu saya jadi lead solo tuk tajuk persembahan kami DO Re Mi. Dia seorang guru yang sangat berdedikasi dan sangat rapat dengan anak murid dia. Saya ingat lagi masa tu dia masih bujang cikgu kow ada tanya siapa yg dapat tinggal dengan dia temankan dia di rumahnya. Masa tu beberapa kami berebut2 mau, tapi saya tidak dapat pergi sebab family saya masa tu tidak benarkan saya. Sedih juga masa tu..

She is the best teacher that I have. Bila saya masuk secondary school, kebanyakan cikgu masa tu semuanya garang dan tidak ada yang saya rapat. Sebab itu saya tiada ingatan sangat cikgu fav sy masa tu. Masuk U, pun sama juga.

I guess, ini yang dialami oleh Glee Club. Mereka ada mister shucester. Guru yang bukan saja guru, tapi juga ada masa dia jadi abang mereka. Penjaga mereka. Mister shcu ada hubungan rapat dengan anak murid dia. Sebab tu, anak murid dia menghargai dia.

Begitu juga yang saya alami. I really appreciate Cikgu Kow. Cuma sayangnya, sejak saya bersekolah menengah terus saya hilang contact dengan dia. Cikgu Kow, thank you so much for having such a great confidence in us ur student. Thank you for being such a great teacher. Indeed u are the true teacher that i ever had.

Happy teachers day.

No comments:

A decision to make... is it for better or worse?

Sekarang tengah hot itu Korean drama "While you were sleeping'.. lakonan Lee Jong Suk (LJS) dan Bae Suzy (BS). Sedikit penceritaan ...