Thursday, June 30, 2011

Finally updated!!!

Bulan Jun akan berakhir hari ini. Dan compare bulan2 sebelumnya, memang Jun lah entry saya adalah paling sedikit. Dan trend blog saya pula skg, dari bulan ke bulan, saya semakin kurang menulis. Maafkan saya di atas -kemalasan-dan ketidakada ideaan- untuk menulis-.

Actually, saya mau upload gambar baby (gambar yang saya scan baru2 ni), tp since saya guna BB, saya tidak tau mau transfer ke blog mcm mana. Hehehe. Saya buta IT bah. Ada siapa2 boleh ajar saya?

Sebut pasal pregnancy, saya sudah masuk minggu ke 11, almost mau masuk 3 bulan sudah. patutnya dan normalnya utk wanita yg biasa, alahan itu akan semakin berkurang. Tapi lain pula saya, muntah saya masih tetap berterusan dan mual itu juga masih tetap ada. Bila saya cerita sama kawan2 saya, semua akan cakap teruk juga morning sickness saya. Entahlah, saya cuma harap saya tetap kuat utk melalui hari2 alahan saya.

Siapa tidak rindu mau makan banyak? or rather to say makan apa saja ikut suka hati kan. Saya agak sedikit takut bila orang upload makanan di blog atau di FB durang. Sure saya tutup mata bukan sebab kegelian, TIDAK juga. tapi saya lebih rasa mual tu datang lepas tgk banyak makanan. Dan sampai ke hari ni, saya masih tidak benarkan husband saya masak di rumah sebab saya masih alah dengan bau masakan. So extra sikit lah perbelanjaan kami dua bab makan.

Apapun, saya masih berusaha utk belajar bersyukur. Tho' dalam keadaan saya begini, saya sentiasa ingatkan diri saya to be grateful. Wlpn selalunya, saya berseru dalam doa saya 'bilalah saya akan habis alahan saya ni'. Ya pastinya bila berseru diiringi dengan tangisan seorang diri.

Sometimes saya mau blame kakak2 saya, sebab they didnt give me the real picture about morning sickness. They never shared to me in detail pasal awal2 durang pregnant they just shared more about the painful during delivery. So, my imagination ttg morning sickness tu cuma surface2 saja yang tidak sampai kepada apa yg saya alami hari ini. Thats why, saya selalu remind my friend yg sudah kawin yg belum ada anak to really well prepared mentally and physically. Ya, siapa tidak excited dapat baby kan, tapi segala sstu ada prosesnya. Ada orang x mengalami langsung, bagi saya PTL kalau dia tidak alami. Memang happy pregnant. Tapi kalau mengalaminya, ya still need to PTL dan still kena happy cuma, in a very hard way. Struggle here and there.

maybe ada rencana Tuhan utk saya alami semua ini. Bukan saja tuk saya tapi juga utk kaum adam, yakni to my husband too. So i dunno, tp saya memang sedang diajar oleh Tuhan dlm proses alahan saya ni. Not only me but my husband too.

Oklah, we stop cerita pasal itu.

Seminggu yang lepas, sewaktu sesi P&W di church, ada pertanyaan dari Pastor. Dia tanya...when is the last time you listen God speak to you? Pada masa tu, baru selesai lagu worship. Dan saya tiba2 mendengar suara lembut Bapa berbicara dengan saya...'renny, orang lain boleh melupakan mu, tapi AKU tidak pernah melupakan mu. Aku tidak pernah lupa potensi yang telah AKu berikan kepada mu. Dan AKU tidak pernah lupa, impian yang AKU tanam dalam diri mu. Sama spt sekarang ini, AKU juga sedang menanam potensi itu dalam anak yang engkau kandungi'.

That words..betul2 meremukkan hati saya. just what I needed. U see, setelah hampir (mau masuk setahun sudah julai ni) saya tidak melayani, memang terdetik kerinduan yang membuak2 dalam hati saya untuk kembali melayani. Utk kembali menghidupkan potensi yang Tuhan sudah berikan dalam pribadi saya. Ada waktunya, saya percaya Tuhan akan buka jalan semula untuk saya, tapi ada juga waktunya bila mata kasar saya melihat seolah2 samar dan tertutup, saya ragu2 sama ada saya akan sampai atau tidak ke tanah perjanjian yang Tuhan sudah nyatakan.

I know, most of the time I failed God. Sama ada melalui percakapan saya, action saya ataupun fikiran saya. I know, there is still so much to process inside me. But deep inside me still believe I just need to be patience and berdiri teguh.

Dalam keadaan saya mengandung, dalam masa yg sama menjadi isteri juga bekerja sepenuh masa di Government..memang seribu 1 macam cabarannya. Sebab itu, saya begitu menyedari betapa wanita itu Tuhan ciptakan sebagai penolong kepada kaum Adam. Sebab ternyata, semua itu sudah Tuhan uji. God knows our rules, God knows the speciality to be a woman.

Ok, saya semakin panjang..baik saya berhenti dulu di sini. Nanti saya rajin saya upload gambar..saya tau banyak sudah permintaan dari kawan2..gambar kawinlah, gambar shooting lah, gambar itu inilah..satu pun belum saya terpenuhi. Minta maaf untuk itu ya. Saya cuba dan saya usahakan....tunggu saja dulu.. :)

Till then, Be blessed all ladies out there. Remember God loves you and HE looked to u and embrace u as HIS special child.

GBU.

3 comments:

Deepa said...

Gal, first trimester is the ugly period...morning sickness, extreme lethargy, your skin is dull and lifeless and you look like as if you came from a famine struck country. But when you masuk second trimester, you can notice more changes...for the better. Your skin will glow, you will get back your energy and everyone will start complimenting how beautiful you look. Its coming soon girl. Stay tough ok :-)

didi said...

Renny, my all-day sickness ( I refuse to call it morning-sickness) finally stop after 17 weeks!! Finally!!! Syukur :)

Although my appetite is still sluggish, meaning takde lah tiba2 appetite aku membuak2, tapi at least apa yang makan tu dapat lah stay dalam perut. Perasaan loya memang dah hilang, syukurrrr.....

So be patient ya? All the best!!!!!!!

rennylesa said...

deepa,

thank you so much for ur kind words.

didi,

17weeks?huhuhu lamanya...thats means after 4 months lah kan...ok...saya kena bersabar lagi...

thanks did..

A decision to make... is it for better or worse?

Sekarang tengah hot itu Korean drama "While you were sleeping'.. lakonan Lee Jong Suk (LJS) dan Bae Suzy (BS). Sedikit penceritaan ...