Wednesday, July 27, 2011

Janji Mu seperti fajar yang menyinar...



Lama tidak upload picture...hehehe sebagai permulaan sa upload gambar matahari terbit dulu..


Pic ni bagi sa tidak lah cantik sangat..tapi disebalik pic ni ada simbolik yang saya ingin cuba sampaikan dalam entry saya kali ni.


Pertamanya, kandungan saya sudah masuk 15 minggu. Saya tidak sabar rasanya menunggu waktu2 di mana saya mulai merasa anak saya bergerak dalam perut saya. Dan paling tidak sabar mau rasa dia menendang perut saya. Saya teruja untuk menunggu waktu2 begitu. My all-day-sickness minggu ni sudah mulai beransur pulih. Selera saya mulai kembali. Walaupun tidak serta merta..tapi sekurang2nya rasa mual dan muntah itu sudah mulai hilang. Wlpn minggu lepas saya sempat pitam di Midvaley gara2 ramai orang...tapi selepas itu saya mulai ok. Buat masa ni, saya bukan terus mau itu mau ini. Tapi sekurang2nya, saya makan dan makanan itu tetap stay dalam perut saya. Dan saya harap baby saya dapat segala nutrien yang dia perlukan. Sebab itu saya mulai ikut (paksa relakan) utk telan juga vitamin sprilulina tu. Tapi jangan kasi ketawa..saya makan 1 biji saja...hehehe. Itupun, husband bising dulu sebab x puas hati saya makan 1 biji saja, sb instruction suruh sekurang2nya 3-5 biji. Tp ya, saya bab telan anything..ubat tablet kapsul...vitamin kalau bukan dalam cecair...saya angkat tangan! Saya tidak tau kenapa, dalam dunia ni saya paling takut makan ubat. Saya harap lah saya ni kalau mati pun suatu waktu nanti, bukan mati pasal penyakit tapi biarlah mati sebab sudah ajal. tapi itu semua ketentuan Tuhan..yg pastinya...hanya DIA yang mengetahui waktunya.


So simbolik drpd cerita ni....kiranya ada sinar harapan baru sudah utk saya tuk melalui the next journey of my pregnancy...:)


Keduanya...dalam kerja saya. Saya sedang memerahkan otak saya utk satu kerja saya yg memang sebenarnya saya tidak pernah suka buat kerja ni. Kalau buat pun sebab SYMP dan bukannya datang dari hati saya. Tapi entah kenapa, this few days..seperti ada injection baru dari Surga utk saya. Sy izinkan hati saya melihat kerja saya dengan penuh jujur. Dan ketika 2 hari saya duduk..fikir...kira...fikir...rujuk internet..rujuk orang...rujuk buku...fikir...terbit dalam hati saya utk memberi dan melakukan yang terbaik tuk kerja saya yg khusus ini. Dengan bajet yang disediakan sangat sedikit..dan kemungkinan yang sangat banyak...saya cuba lahirkan satu cadangan kepada bos saya. Semalam saya suda emailkan sama immediate bos dan big boss. Tadi immediate bos jumpa dan beritahu saya begini:


'saya sudah lihat hasil idea kamu. Dalam masa yg sama saya juga cuba tengok idea dari projek lain. Saya dapat idea kamu tapi kalau saya, saya tidak berani throw idea begitu2 saja. So kalau u ada source yg boleh kuatkan idea kamu tu..we'll see macam mana kata bos esok lah (esok ada discussion). Kita akan komen sama2 lah idea u.'


Ok dari saya, saya sedia utk terima penolakan. Sekiranya idea yg sy cuba bagi itu tidak logik. Ataupun tidak sesuai. Pada saya, semua itu adalah jujur dari hati saya...dan saya bukan juga saja2 buat idea tu..tapi spt yg saya cakap, saya memerah otak saya. Since bidang yg saya buat skg ni memang bukan kepakaran saya dan saya juga bukannya ada kepakaran banyak..since dalam perkhidmatan ni pun baru mau masuk 5 tahun. Apapun, thanks to my immediate bos utk komen dia. Cuma, saya dapat tangkap 1 dari dia lah. Dia sangat berhati2 kalau bagi idea. Dia tidak simply kasi idea. Mungkin itu cara dia.


Apapun..i'm happy. Sebab sama ada kerja saya direcognize atau pun tidak...saya tidak kisah. Saya bukan mau famous...saya cuma mau melihat projek yg dipercayakan kepada saya ni..betul2 ada manfaatnya kepada golongan sasar. Baik gov dan golongan sasar maupun glc lain semuanya win-win situation. Kalau projek ni berjaya di negara luar pasti negara kita pun boleh. Cuma yg membezakanya adalah waktu dan penerimaan saja.


Kesimpulan saya...hidup kita ni singkat. Setiap hari kita akan tempuhi banyak cabaran,masalah..suka,duka....


Ada waktunya kita akan rasakan, mau give up. Tapi spt matahari...fungsinya sangat mengagumkan. Matahari tidak pernah lupa bersinar pada waktunya. dan tenggelam tepat pada waktunya. Demikian juga janji Tuhan utk semua kita. Janji Tuhan adalah YA dan Amen. Janji Tuhan tidak pernah terlambat tidak pernah terawal. Sewaktu matahari terbit...itu membawa kepada 1 pengharapan yg baru buat kita. Sewaktu matahari tenggelam...ambil lah waktu tuk merenungkan apa yg kita lalui. Dan pada akhirnya..kita akan berbalik kepada TUHAN. THE GREAT AL-MIGHTY.


Have a great day everyone. Bless u.

No comments:

A decision to make... is it for better or worse?

Sekarang tengah hot itu Korean drama "While you were sleeping'.. lakonan Lee Jong Suk (LJS) dan Bae Suzy (BS). Sedikit penceritaan ...