Monday, August 22, 2011

Stay at home mother vs working mother

Saya pandang tinggi ibu-ibu yang mengambil keputusan utk menjadi Stay At Home Mother (SAHM). Saya tau, bukan senang juga jadi seorang suri rumah sepenuh masa. Dari hal jaga anak sehingga lah jaga rumah..still banyak benda sebenarnya buat di rumah...

My mum, bukanlah SAHM sepenuh masa..waktu saya kecil...ada saja kerja yang dia buat. mungkin bukan pergi ofis tapi ofis dia adalah d ladang. Kami pergi sekolah jak, dia pun pergi 'ofis' dia. Kami balik tengah hari..yang pastinya makanan tengah hari sudah siap. Sebelah petang dia sudah cuci baju sekolah kami (dulu2 miskin sebab baju sekolah cuma ada 2 pasang ja). Abis ja, sambung balik di 'ofis' mama saya. Balik malam. Masak lagi. Dan malam...kemas dapur...kemas segala2nya dan baru dia tidur. So pada saya..my mum adalah super mum!

In the other hand, saya juga sangat pandang tinggi dengan ibu2 yang bekerja dan dalam masa yg sama, apabila balik fungsinya tetap sama..menjadi isteri dan ibu.

Saya belum ada anak, jadi saya belum dapat alami the real hectic nya menjadi working mother. Tapi yg boleh saya kongsikan adalah pengalaman saya ketika di awal pregnancy saya. As i shared before, saya mengalami alahan yg teruk (boleh kata sangat teruk!). Berat badan turun, hemoglobin turun. Muka pucat x bermaya..but still I have to work.

Bayangkan, keadaan saya bekerja. Kerja saya bukan setakat kerja rutin. Kerja saya kena berfikir. Guna otak. Bila guna otak saya lagi sangat tertekan. Sebab dalam masa yg sama sy kena hadapi alahan saya, ketidakselesaan saya. Macam saya, saya jauh dari family. So bila balik, bukan lagi spt dulu, yg sudah tersedia makanan malam. My mum sudah tua utk jaga saya masa saya pregnant plus saya di KL. so cuma ada husband. Husband juga penat dr kerja. So banyak makan d luar. Sepanjang saya alami alahan, rumah sya memang kurang terurus. Saya tiada pembantu rumah. So husband saya lah yg ganti kerja.

Sedikit sebanyak, saya dapat imagine kehidupan seorang ibu yang bekerja. Memang tidak senang. Jadi saya tidak hairan, kalau wanita spt saya teringin mau jadi SAHM. Sebab satunya saya boleh fokus jaga anak dan jaga suami serta jaga rumah. Keduanya, masa di rumah adalah fleksibel. Saya lebih santai dan enjoy. Tanpa ada duedate tanpa ada meeting yang berjela tanpa ada annoying bos or annoying staff. Malah saya rasa, saya boleh cari hobi lain maybe teruskan impian saya menulis buku?perhaps so!

But then, itu semua impian sajalah. Dalam keadaan ekonomi kami, i still need to go work.

That is why i feel that kehidupan working mother lebih mencabar. Apa lagi saya tidak berniat mau cari pembantu rumah dengan kes yg macam2 sekarang. So lagilah kan...pengorbanan itu lagi tinggi..soon bila saya ada anak sudah..maybe mcm cerita ada seorang kwn, the first 5 months, dia terpaksa berulang alik dr kerja ke rumah waktu rehat tuk susukan anaknya since anaknya refuse minum susu dr botol...(masa tu suami dia jaga anak)..or like one of my staff here...every lunch hour dia akan jenguk anak dia d nurseri just utk susukan anak dia.

So imagine how is my life gonna be soon? kalau sya tidak dapat mencari org yg boleh jaga anak saya during saya kerja means to say i need to send my child to nurseri juga. So maybe kehidupan saya juga lepas ni tengah hari kena berulang alik..if my child tidak mau menyusu dr botol mau fresh dr mummy dia juga. Wah...betul2 perlu kekuatan tu kan...

plus minus cerita kwn2 lain, waktu anak kecil jangan harap lah dapat tidur dengan nyenyak lagi. Dapat tidur 2-3 jam dgn lena pun suda kira bagus. Bertambah panda lah mata saya nanti. aisemen,...

Sebab itu saya percaya, kalau diberi pilihan ramai saja wanita yg mau jadi SAHM. Tapi tidak semua dapat lakukan spt itu. So kalau hari ini, anda yg membaca blog saya ni adalah SAHM, bersyukurlah. Setidak-tidaknya perkara2 kena marah oleh bos, banyak benda mau difikir d ofis tidak anda lalui. Jadi pada saya janganlah merungut bila ada peluang menjadi SAHM. Gunakan waktu SAHM anda dengan maksimal.

*sigh* entah apa yg saya merepek ni hari...

Last but not least....sama ada anda adalah SAHM atau working mother tetap bersyukur dalam apapun keadaan...saya percaya, setiap kita sudah diberikan anugerah dan kekuatan utk melakukan semua itu sesuai dgn apa yg telah dipercayakan-Nya kepada kita.

Be blessed.

No comments:

A decision to make... is it for better or worse?

Sekarang tengah hot itu Korean drama "While you were sleeping'.. lakonan Lee Jong Suk (LJS) dan Bae Suzy (BS). Sedikit penceritaan ...