Monday, July 29, 2013

Tough Sunday



Sunday will always be my favourite even though the next day will be my working day (again)... I love sunday because its a sunday..where I can go to church and meet my friends and together with them worshiping the greatness and awesomeness  -The Almighty God- Jesus Christ.

But there will be times that, I will be so busy with the ministry that the Church Leaders 'percayakan' saya to handle it. So yesterday it was our turn to minister the children church or we called it as Gol Kids (Generation Of Light - GoL)



So what do you know about child? Being a mother myself, i must admit that i am far from a perfect mother. Saya pernah jerit aka yelled to my 1year ++ son.. pernah tr'sentuh' (aka pukul) my son...pernah biarkan dia menangis...but bila saya lakukan semua itu, memang ada kekesalan yang sangat besar dalam hati saya... People said, (even my husband do agree) mau displin anak kena dari kecil. Mau marah2 anak, kena dari kecil. Sebab bila besar mau marah ka mau pukul ka tiada ertinya..tapi saya seboleh-bolehnya TIDAK MAHU Menjerit tidak mahu pukul...sebab saya selalu fikir, kasian bah mereka ni masih kecil...

Bukan kata, parents saya tidak pernah marah2 tidak pernah rotan...PERNAH! Mama saya lah selalunya displin kami sangat keras. Saya masi ingat masa kecil, kalau kami buat salah, diam2 itu tangan mama saya cubit kami...kalau pemakaian kami tidak betul, kena marah. At the other hand, bapa saya lebih kepada hanya berkasar bila kami melampaui batas. Cuma seingat saya, bapa saya jaranglah marah kalau dengan saya. Mungkin masa sy lahir bapa sy suda cool down sudah. Sebab masa zaman kakak-kakak saya dgn abang saya, teruk juga zaman kecil durang..hihihi

Jadi bila ada Joshua, saya belajar untuk tidak membawa acuan yang negatif sama anak saya. Dari dalam rahim saya berdoa, supaya Joshua jadi anak yang tenang. Kalau boleh senang di atur. Doa saya terjawab. Sejak dari baby Joshua jenis yang tidak banyak karenah. Cumanya, biasalah meningkat umur ni, Joshua suka explore dunia dia...kadang2 ada juga yang letih melarang... itu yang ada juga terlepas kena jerit kena rotan di tangan (jangan salah anggap, bukan rotan mendera)...

Jadi apa yang sy cuba sampaikan ialah, berhadapan dengan anak-anak sekitar umur 3 tahun ke atas...memang luar biasa... ada yang dilarang banyak kali tapi masih panjat itu ini...sudah cakap jangan lari2 masih tidak dengar cakap..sometimes saya rasa, apa parents dia ajar..tapi jauh sudut hati saya, menegur supaya tidak menghakimi parents anak2 itu...saya bukan cikgu (cikgu kalau jadi guru sekolah minggu boleh jadi garang)..tapi ada masa kalau perlu saya keraskan suara saya akan tegas kan suara saya. Cuma budak2 ni, memang susah juga makan saman. Ada yang dilarang sekali diam sekali lepas tu main...

macam-macamlah..

Tapi memang sebagai pembina (guru sekolah minggu) kami ada hadnya. Tanggungjawab kami hanya mengarahkan mereka kepada mengenal Kristus dan nilai-nilai Kerajaan Allah. Parents lah yang bertanggungjawab lebih dari itu. Apapun, setiap kesalahan anak-anak kami akan beritahu kenapa salah lepas tu..sudah anak tu mengerti kita peluk mereka....(like I always do to my little joshua)

So semalam quite mencabar,,,tambah lagi ngam2 saya bendera merah..aduh susah juga mau kawal hormon yang tidak balance...

No comments:

A decision to make... is it for better or worse?

Sekarang tengah hot itu Korean drama "While you were sleeping'.. lakonan Lee Jong Suk (LJS) dan Bae Suzy (BS). Sedikit penceritaan ...