Monday, March 3, 2014

The X Files_ The Truth behind the word 'SIDE INCOME'

Side income..side income....

Nowadays...memang tidak dapat dinafikan perbelanjaan sehari-hari adalah semakin meningkat..baik dari segi perbelanjaan groceries kepada anak dan hal-hal lain...

Jadi tidak hairanlah semakin banyak product di luar sana yang mana sistem multilevel marketing or paling dikenali sebagai MLM diguna pakai.

Jujur cakap, siapa tidak mau ada side income bukan? Apa lagi kalau kita ada keinginan mau juga sekali sekali merasa designer handbag like Coach..Kate Spade..Michael Korss..sy rasa ini masih mampu milik lah tapi kena buat simpanan lah..kalau mau LV...PRADA..Chanel...itu mungkin berbulan ikat perut lah sebab harga 1 beg boleh mencecah ribuan...

Tapi ada juga mau side income sebab gaji yang sedia ada cukup2 untuk keperluan rumah..anak...saving skit dan utk parents...tapi dalam hati tetap teringin mau travel pegi Korea...Jepun... Beijing... which kalau pergi suami isteri sekurang-kurangnya kena ada ribu juga dalam tangan.

So bila fikir dalam-dalam...ada sekali saya hubungi isteri kepada cousin saya yang saya tengok hari2 dia upload pasal biznes kaaching Phytoscience (double Stem product) di FB. Mulanya, sy baca saja status saja, tapi sebab sy teringin mau tau apa sebenarnya bisnes dia ni...apakah macam MLM yang sy kenali..atau bagaimana...so I PM-ed her. Sebagai orang dari saudara mara kita pun menaruh kepercayaan lah sama dia kan. Which I do trust her. After all, dia cikgu pula bukan juga sembarang orang. So dipendekkan cerita dia share sama saya, dia tidak perlu jual product just buat some investment bergantung kepada modal yang berani kau taruh sebab paling minimum RM270 dan paling maksimum RM5k. Lepas tu cuma cari 2 orang di bawah kau. Dan dari situ automatic bonus kau akan masuk. 2 orang di bawah kau tu pun akan cari orang. So dia kata semua dari kiri kanan atas bawah akan merasa untung.

Penerangan dia buat saya teruja dan mahu mencuba. Tapi to be save (lagipun tiada duit saya mau labur sebanyak RM5K..kalau ada sudah lama kami melancong kot..hihi) sy labur dulu yg paling minimum. Maka bermulalah dari situ saya pun didaftarkan dalam group bisnes kaaching itu. Dari banyak post yang saya baca rupa2nya tidaklah seindah rupa yang sy sangkakan. Jangan salah sangka, saya tidak berniat utk menjatuhkan..tapi mmg sistem bisnes mereka begitu. Manusia kan ada keinginan mahu tahu tinggi, jadi kadang2 bagi yg 1st timer macam sy, diberi tips oleh senior2 just upload dari upline punya keuntungan dulu di FB utk tarik orang.

Tapi saya ada prinsip, product kalau mau laris dijual 1st of all harus datang dari diri sendiri dulu. Kena cuba dulu baru kau ada story yang power untuk jual sama orang. So sy cuba cara saya, saya try dekati family saya adik beradik saya. Malangnya, mereka tidak berminat mau join..beli produk oklah tapi mau join x berminat. So I cut them from my list. Try approach kawan2 sekerja saya di ofis. Malangnya, mereka dengar pasal upline downline pasal cari2 orang ni, mereka mmg tidak berminat. Ok cut lagi mereka dari list saya.

Mau try cari member di church..di sana lagi lah ada macam produk yang sudah dikenalkan...so i hesitate to approach them. Tambah lagi sy full time kerja gov memang 8 hours sy di ofis sangat padat. Dan saya pula bukan jenis jadikan FB or IG tempat sy promote barang. No, it's not my principle. Jadi dengan kesibukan yang panjang...masa yang terhad apa lagi ibu dan isteri sepenuh masa bila sy off dari office hours memang lah lama2 sy lupa pasal investment sy tu. Akhirnya terkubur macam tu saja.

Last2 sy buat kesimpulan, there will always no easy way to be a rich people. Though sy bukan bermimpi mau jadi kaya pun...cukup untuk saya senangkan keluarga n ibu bapa sy bagi saya itu memadai. Suami saya pula mmg x gemar MLM. Sebab dia sendiri ahli ELKEN tapi dia beli product saja never ada intention mau cari orang.

So akhirnya, sy lupakan niat saya utk bisnes kaaching tu. Apa boleh buat burn begitu saja lah my 270 MYR investment.

Dan dari situ, sy n husband berazam by hook by crook kami perlu displin ada savings berdua. Macam mana pun kami kena displin asingkan utk ada savings. Mau melancong, dari savinglah namanya. Mau beli rumah dari savinglah sumbernya. Biarlah bersusah payah savings janji...full time 8 hours d rumah, selebihnya masa berehat lah dengan family. Apa lagi anak2 masih kecil.

So tutup buku pasal MLM. or anything yg relate to MLM.

MALANGNYA.... as much as i respect those yang buat MLM di luar sana..ya betul tiada istilah goyang kaki dapat side income. NO such thing! bisnies...apa saja cara mereka buat utk tarik pelanggan . Itu realiti bisnes. Siapa rajin promote...buat lah apa cara ...sy percaya sikit2 tetap mereka dapat untung..so sy tetap respect usaha mereka di situ.

BUT PLS....jangan gunakan persahabatan saya dengan yang berkenaan utk approach sy just mau jadikan sy sebagai downline kamu. Serius kalau sy ada 270 atau duit sebanyak Rm800 (let say itu minimum money utk invest) better sy guna itu untuk bayar hutang sy sedia ada. Daripada korek lubang tutup lubang kan.

Baru2 ni ada orang yang lama tidak bersua, tiba2 mau jumpa sy. Siap mau buat appointment. Mulanya sy senang hati tanpa ada perasangka buruk. Sekali bila di FB nampak alala..dia bisnies MLM lah...so sudah agak keazaman nya untuk jumpa saya itu ada kaitan dengan MLM. So dengan baik hati, sy try to pusing2 cerita indirectly tolak pelawaan jumpa sy secara personal tapi bawa dia pg church ka..hihihi..

Panjang confession saya ni..tapi inilah sebenarnya...

So dari saya...yang MLM tu teruskan lah usaha mu...as long jangan guna atas dasar persahabatan mau tarik orang jadi downline kau...berhemah lah di situ...jangan bagi unsur paksaan...sebab paksa memaksa ini lah orang fedup mau berkawan...dulunya bestfriend akan jadi orang asing nanti...

Sebab itu, bila ada cakap duduk pun boleh dapat income...i will say that bullshit man!... dalam bible pun cakap,,siapa yang tidak bekerja hendaklah dia tidak makan. Means to say mau duit kena usahalah...
cuma yang membezakan adalah bagaimana kita hidup shari2..

kalau saya...kelimpahan itu anugerah, kesederhanaan itu indah... dan sy memilih untuk sederhana. Biarlah saya bersusah payah bayar dan habiskan hutang yang ada. As long as sy bekerja sungguh2..biarpun ramai cakap makan gaji tidak akan kaya...ya pedulilah kan...yang penting you are happy...

Sy percaya, sebagai orang Kristian sy percaya kita semua telah diberkati...berkat itu sudah ada....sebab sumber berkat itu kita kenal iaitu Tuhan Yesus Kristus. DIA pasti beri hikmat dalam macam cara. Yang penting jujur...lakukan bahagian kita dan Tuhan akan lakukan bahagian DIA...

peace yo all...

4 comments:

princess said...

saya pun ada beli product tu utk try2. sebab sa beli dua terus (Pasal beli dua baru nampak kesan i was told) so tu org tpt sa beli terus kasi daftar sa masuk bawah dia. Mula2 sa pun excited sebab mcm dia mo tolong cari orang. sekali berabis sa promote di opis, dia pi kasi masuk pula bawah orang lain.

last, last... sa pun berkubur juga. mmg teda bakat mo jadi jutawan MLM hahahahhahaha!!

FYI, double stem cell tu sangat ramai PTD yg join a.... sa terpaksa la terima kenyataan yang sa mmg x da bakat mo jadi jutawan MLM hahahahaha!

rennylesa said...

itu lah...

saya faham juga sistem MLM ni..yg namanya leader and follower...upline and downline...

tapi bukan senang mau cari downline ging...memang kena tebal muka..hahaha sb tu sa respect lah those yang berjaya..but then sometimes bila orang MLM ni berjaya suka pandang rendah sama yang makan gaji ni...itu yg rasa pelik...

thesweetlittlecat said...

babe, jgn percaya sgt MLM ni.. Not all people can do MLM.. If u betul2 nak side income, ko carilah kerja yg nampak kita buat keje mcm mengajar tuition ke, upah tulis thesis ke..
Kalau stkt jual2 barang aku mmg pangkah lah.

Tp apa2 pun mmg savings plg penting, thank God lah aku ada azam yg kuat utk savings, thats y aku dpt beli rumah.. tu pun ada certain kena buat loan juga.. savings ni antara yg most important babe. tambaha pula kau xlama lagi ada 2 babies. Dont forge to buka akaun SSPN and insurance for both of them. Apa yg aku nampak kat sini, your children is on top of everything kan?

Good luck dear.. We'll pray hard together for the next 'step' of our service to the nation k..

vivien_capri said...

sia dulu berjinak2 sama tu jual top up di UPM tapi tu pun gagal. apatah lagi MLM yang labur banyak duit ni...x sia picaya kekekekeke...

A decision to make... is it for better or worse?

Sekarang tengah hot itu Korean drama "While you were sleeping'.. lakonan Lee Jong Suk (LJS) dan Bae Suzy (BS). Sedikit penceritaan ...