Friday, August 28, 2015

Sorry lama menyepi...bukan juga artis yang punya jadual padat (tetiba compare dgn artis pula kan...hiihi) saya agak busy dengan kerja dengan anak-anak...itu yang susah mau cari masa post sstu di sini..

anyway...just want to share..semalam merupakan terapi cara kerja Joshua yang kedua kali di HUKM after his 1st therapies on the 30 of July. So after 1 month saya akui saya tiada buat apa2 untuk perkembangan joshua..nak kata  mau bagi fully attention pun tidak dapat. Bila anak 3 ni semua pun masih kecil memang kelam kabut juga hidup saya..

tambah lagi mama saya yang jaga anak2 saya..saya terpaksa hantar dia p tempat adik saya di kuantan untuk pemeriksaan lanjut kesihatan dia. Saya akui kalau ada mama ada di rumah...saya tidak berapa risau dengan keadaan anak2 saya. Sebab saya nenek mereka pasti sayang cucu2 nya. Tambah lagi ada adik bongsu saya d rumah. boleh bantu2 mama saya. Bila ada mama saya...kerja2 laundry mama saya suda setelkan untuk saya. Walaupun saya tidak suruh. Jadi sy mmg bersyukur ada  mama saya.

So 2 bulan jaga anak2 saya..kesihatan mama saya agak terjejas. Dengan gigi sakit plus operation matanya hari tu kembali sakit. Saya tidak sampai hati untuk suh mama saya jaga anak2 saya. Syukur ada adik perempuan saya d kuantan yang masih boleh urus mama. Since dia memang suda di line kesihatan. So i guess it is much easier for her to take our mum goes for checkup.

Back to cerita semalam...akibat daripada tu...banyak benda juga saya kena handle dan urus. Cari bbsitter baru dalam masa yang sama urus anak2. Jadi memang saya totally tidak dapat buat apa dengan cari2 sekolah ka untuk joshua. buat masa ini semuanya masih bergantung kepada temujanji d hukm yang jarak masa dari 1 appointment ke 1 appointment memang lama. Jadi betul lah Dr hari tu cakap..kanak2 autism ni kena ada terapi at least once a week supaya dia tidak lost. 

Semalam..joshua menampakkan ciri2 panas barannya kepada therapist tu. Dalam 1 jam sesi terapi...hanya 1/2 jam saja joshua mau ikut arahan. selebihnya dia mau buat cara dia sendiri. Kalau tidak diberi kemauannya dia memberontak baling2 barang dan jerit. Saya tidak dapat ambil gambar sb polisi hukm sepanjang sesi diadakan tidak dibenarkan mengambil gambar. 

Di akhir sesi..therapist tu beritahu saya..kalau joshua tidak mau ikut arahan kena stop semua game (kalau masa tu saya mau ajar dia) dan ignore joshua dalam bbp waktu. Cara by ignoring him is to make him know that his attitude is wrong. because of that, the next appointment that would be on the Oktober...Joshua masih kena one on one. Belum letak secara grouping sebab joshua masih belum pandai konsep take turn.

Sigh..jujurnya saya letih. Bulan 9 ni joshua akan sy bawa ujian pendengaran. hujung bulan 9 saya kena bawa jayden dan jathinel ke klinik kkia untuk jadual jarum. bulan 10 another 2 appointment dgn hukm. 

Sometimes i feel i am not stroung enough to face the day. dalam masa sama, kerja pun kena jalan. boss pun dari masa ke semasa memerhati. Taulah kan nama pun masih memangku...tidak excel nanti susah mau confirm..

tidak taulah saya...

di saat lemah..hanya doa saya dapat bisikkan..

to be continue

1 comment:

vivien_capri said...

sabar ging..

sia pun susah mau bagi kata2 semangat sebab memang ujian ko sangat hebat. apapun, i will continuously remember you and your family in my prayers.

God bless you and moga joshua ada perkembangan lebih positif in the future. the effort will take time. yang penting take things one at a time. jangan fikir too many things in one time. kalau tidak, stress nanti.

first thing first. Apa yang datang dalam masa terdekat dulu ko concentrate on. yang bulan depan, tahun depan tu, biar fikir bila tiba masanya.

cha yo!

A decision to make... is it for better or worse?

Sekarang tengah hot itu Korean drama "While you were sleeping'.. lakonan Lee Jong Suk (LJS) dan Bae Suzy (BS). Sedikit penceritaan ...